הונאות אונליין בתעשיית האופנה העילית: להפוך אתגרים להזדמנויות עסקיות
אתגרים כלכליים ורגולציה משתנה
בתעשיית האופנה העילית, אי ודאות כלכלית ותרבות של חיקויים תמיד התקיימו. עם זאת, בשנים האחרונות נוספו רגולציה ומכסים משתנים, המערערים את יציבות השוק. לפי דו"ח "The State of Fashion 2025" של מקינזי, חברות האופנה מתמודדות עם אתגרים משמעותיים, לא רק כדי להגן על מוניטין, אלא גם כדי להגדיר את עצמן מחדש.
איום ההונאות האונליין
סוגיית ההונאות האונליין הפכה להיות נושא מרכזי, עם הפסדים המגיעים למיליארדי דולרים. תיקים מעוצבים ונעליים ייחודיות, המהווים יעד מועדף עבור נוכלי האונליין, מציבים איום לא רק על הכנסות החברות אלא גם על תדמיתן. לפי נתוני Statista, 2.77 מיליארד אנשים ברחבי העולם רוכשים אונליין, ובשנת 2025 צפויים 21% מהרכישות הקמעונאיות להתבצע דרך האינטרנט, כאשר הנתון צפוי לעלות ל-22.6% עד 2027.
שיטות ההונאה החדשות
הנוכלים מתוחכמים יותר מאי פעם, עם טקטיקות כמו התחזות ללקוחות לגיטימיים באמצעות זהויות גנובות. ההזמנות נראות כאילו הגיעו מהמכשירים של הלקוחות, אך לא פעם נעשית העסקה באמצעות כרטיסי אשראי זרים.
עוד טכניקה מתוחכמת היא שימוש בכתובות משלוח מסחריות, דוגמת מלונות, כדי להסתיר חוסר התאמה בין כתובת החיוב לכתובת המשלוח. בעסקאות בינלאומיות, חוסר התאמה זה מקשה על זיהוי הונאות.
ההשפעות הכלכליות של ההונאות
ההונאות משפיעות לא רק על ההכנסות באופן ישיר, אלא גם גובות מחיר כלכלי עקיף. ניתוח הנתונים מראה, כי אובדן לקוח אחד עלול לגרום להפסדים משמעותיים. עסקה שלא יוצאת לפועל שווה כ-370 דולר, כשבנוסף ישנן עלויות שירות לקוחות ועלויות שיווק המגיעות ל-282 דולר נוספים בממוצע.
כאשר לקוח עוזב בעקבות חוויה רעה, הנזקים יכולים להגיע עד 925 דולר, בהתחשב בכמות הרכישות השנתיות המתקיימות.
איום על תדמית המותג
שביעות רצון לקוחות המופרעת בעקבות הונאות הולמת את המוניטין של המותג. ביקורות שליליות ברשתות החברתיות כמו Reddit ו-TikTok עשויות להעמיק את ההשפעה הרעה על החברה ולפגוע בנאמנות הלקוחות. חוויות שליליות לכך עשויות להוות את הסיבה העיקרית לנטישת לקוחות בעתיד.
אסטרטגיות מניעת הונאות
סוחרי מותגי יוקרה זקוקים להטמיע אסטרטגיות מניעה שיבטיחו חוויות לקוח חיוביות, עם דגש על אוטומציה של מניעת הונאה. טכנולוגיות בינה מלאכותית (AI) מאפשרות זיהוי דפוסים בהזמנות ובכך הבחנה בין לקוחות לגיטימיים לנוכלים.
השקעה בפתרונות אימות מבוססי זהות היא הכרחית, על מנת להבטיח שהעסקאות אכן לגיטימיות. בעולם שבו נוכלים מחדשים טכניקות הונאה, חברות חייבות להיות מוכנות להסתגל ולהתמודד עם האיומים החדשים.
המטרה: איזון בין בטיחות לחוויית לקוח
נראה כי האתגר אינו רק במניעת ההונאות, אלא גם בשמירה על חוויית הקנייה. את הכוח אל הצרכנים לא ניתן להזניח, ולכן על סוחרי מותגי היוקרה למצוא פתרונות פרטיים שמבצעים איזון עדין בין הגנה על המוצרים ליצירת חוויית קנייה נוחה.
בחברות אשר יצליחו לשמור על האיזון בין בטיחות לחוויית לקוח יוקרתית תציבנה עצמן בעמדת יתרון בשוק תחרותי זה.
אבירם גנור, מנכ"ל Riskified באיזורים EMEA ו-APAC, מדגיש את הצורך בהשקעה בטכנולוגיות מתקדמות שיאפשרו לחברות לזהות דפוסי התנהגות בזמן אמת, כך שניתן להילחם בנוכלים באופן אפקטיבי