כנגד ארבעה בנים: הדירוג שלי לחג – מי מהדמויות במקום הראשון?
בפוסט בליל הסדר, הרב מנחם גערליצקי מציע את הדירוג האישי שלו עבור ארבעת הבנים המוזכרים בהגדה של פסח. הדירוג נועד להדגיש את ההשקפות השונות על המסורת ולהזכיר לנו את חשיבות השיח על חג הפסח.
המקום החמישי: הבן שאינו יודע לשאול
במקום האחרון נמצא בן קר ואדיש, אשר שומר על מסורת מתוך הרגל בלבד. הוא משתתף בסדר אבל ללא חיבור רגשי. הרב מציע שנפתח לו את הלב ונזכיר לו את משמעות החג, "בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם". בכך, הוא יוכל להתעורר ולהתחיל לשאול שאלות משמעותיות.
המקום הרביעי: התם
במקום הרביעי נמצא התם, שלמרות שאינו חכם במיוחד, הוא לא אדיש לסביבתו. הוא מכיר את ההגדה ומתחיל לתהות על הנסים שבסיפור. הרב מזכיר לנו שאין צורך בכוחנות כדי להסביר את עוצמת הניסים, "[בְּחוֹזֶק יָד] הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרַיִם".
המקום השלישי: הרשע
הרשע מדבר מהזווית של skeptic, ואף שואל "מָה הָעֲבוֹדָה הַזּאֹת לָכֶם". הוא רואה את המסורת כעול, אך הרב טוען שההסבר הנכון יכול לשנות את גישתו. עם זאת, הוא חלק מהמשפחה, ובסופו של דבר גם הוא עתיד להיגאל, כפי שתהליך חינוכי יכול להביא אותו לתובנות חדשות.
המקום השני: החכם
הבן החכם הוא זה שמגיע עם מוטיבציה לשמוע וללמוד. הוא מתעניין בפנים של המסורת ורק צריך להנחות אותו בכללים. הרב提醒 לנו לעניין אותו גם במהות שלאחר המנהגים: "אֵין מַפְטִירִין אַחַר הַפֶּסַח אֲפִיקוֹמָן".
המקום הראשון: הבן החמישי
המקום הראשון שמור לבן שאינו מגיע, עם מסעות רחוקים ובעיקר, מי ששכח את המסורת. הוא לא יודע ולא לומד, אך גם במצבים כאלה ישנה אפשרות לגאולה. הרב מדגיש את ההוכחה לכך שהיציאה ממצרים חלה על כל ישראל, כולל את אלו שבסופו של דבר יצטרפו בסקרנות לחג.
הרב מנחם גערליצקי מציע לנו לחשוב על כל אלו ולנסות להבין את מקומם של בני המשפחה שלנו בסיפור זה. חג פסח כשר ושמח לכולם!