חברת התעופה אזול נלחמת על חייה עם תוכנית יעול של 2 מיליארד דולר
תוכנית הייעול וההנפקת זכויות
חברת התעופה הברזילאית אזול, שהוקמה בשנת 2008 על ידי דייוויד נילמן, מייסד ג'טבלו, הגישה תוכנית ייעול שאפתנית לבית המשפט לפשיטות רגל בניו יורק. התוכנית, שנועדה לחסל חובות בסכום של יותר מ-2 מיליארד דולר, כוללת הנפקת זכויות בהיקף של עד 950 מיליון דולר. במסגרת התוכנית, אזול מתכננת להחזיר כ-20 מטוסים ישנים למשכירים, ובכך לצמצם את הצי שלה במטרה לייצר בסיס עלויות בר קיימא.
תמיכה מצד שותפים אסטרטגיים
החברה זוכה לתמיכה משמעותית על ידי נושים ושותפים אסטרטגיים, עם התחייבות של 650 מיליון דולר על ידי יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס. תמיכה זו מספקת לאזול מנוף משמעותי בשיחות לשינוי תנאי הליסינג של המטוסים והופכת את תוכנית הייעול למעניינת מבחינה פיננסית.
פעילות מתמשכת למרות המשבר
למרות הגשת הבקשה לפשיטת רגל במאי 2025, אזול מצליחה לשמור על המשכיות הפעילות שלה. החברה הבטיחה מימון של 1.6 מיליארד דולר, מה שאפשר לה להמשיך בטיסות, במכירת כרטיסים ובתוכניות הנאמנות שלה, טודואזול. גם קיבול הטיסות לעונת החגים הקרובה הוגדל, מה שמעיד על יציבות.
מאבק משפטי
ההליך המשפטי של אזול כולל מספר רכיבים מורכבים כמו בקשה להאריך מועדים ולשמור על הבלעדיות בניהול התהליך. מנכ"ל אזול, ג'ון רודג'רסון, צופה שהחברה תצא מההליך בתחילת 2026, והוא מחכה להצביע על התוכנית ולקבל אישור מבית המשפט.
חשיבות האזול לתעשיית התעופה בברזיל
הישרדותה של אזול חיונית לשמירה על תחרותיות בשוק התעופה הברזילאי, שכן החברה משרתת יותר מ-160 יעדים ומהווה גשר בין אזורים מרוחקים. המצב הנוכחי של אזול מהווה סמל לאתגרים המבניים בתעשיית התעופה בברזיל, שהיתה חשופה לבעיות כלכליות גם בעשור האחרון.
אתגרים עתידיים
הצלחה של תוכנית הייעול תלויה לא רק במבצע טכני מדויק אלא גם ביציבות הכלכלה הברזילאית והעולמית. עלייה נוספת בדולר האמריקני או במחירי הדלק עלולה לסכן את מסלול ההתאוששות. אם אזול תצליח ליישם את התוכנית, היא תצמח מחדש עם חובות מופחתים ומבנה עלויות יעיל יותר, אך הדרך קדימה קשה ומלאת אתגרים