איום הכטב"מים: כיצד החות'ים מטילים ספק בכוח ההגנה של ישראל בשמי המזרח התיכון?

30 אלף דולר לכטב"ם: הסכנה החדשה בשמי ישראל

רקע על האיומים המודרניים

באחרונה, ישראל מצאה את עצמה מול אתגרים חדשים בתחום ההגנה האווירית, במיוחד לאחר פגיעות הכטב"מים ששיגרו המורדים החות'ים בישראל. אם לפני כן נראה היה כי ישראל פתרה את האתגר בזכות הצלחותיה במבצע עם כלביא, חלקם עד 99% מהיירוטים של כטב"מים איראניים, התברר שהמצב דורש שדרוג ותגובה מהירה יותר.

איום הכטב"מים

החות'ים, בעלי יכולות יצור מקומיות, מסתמכים על טכנולוגיה איראנית, ומשתמשים בלוחמה א-סימטרית עם דגש על אמצעים זולים בכמויות גדולות. דוגמת כטב"ם שאהד 136, שמחירו כ-30 אלף דולר בלבד, מפנה את הזרקור לתהליך חדש בשדה הקרב.

השוואת עלויות

למען ההשוואה, שעת הפעלה של מסוק אפאצ'י נעמדת בכ-7,000 דולר, ושל מטוס F-16 יכולה להגיע לכ-25 אלף דולר, מבלי לכלול את עלויות החימוש שעשויות לעלות עוד בהרבה. כיפת ברזל, מערכת יירוט ידועה, נמצאת בסיכון לאור מגבלותיה בנוגע לכטב"מים טסים בגובה נמוך.

אתגר הגילוי

בעוד שישראל מפעילה מערכות מתקדמות ליירוט, כמו כיפת ברזל, חיל האוויר, מסוקים ומטוסי קרב, האתגר האמיתי מתחיל בשלב הגילוי והזיהוי. תא"ל (מיל') רן כוכב, לשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית, מדגיש כי יש חשיבות רבה בשיטות גילוי שונות, כולל מכ"מים, לוויינים ודברים נוספים.

שיטות גילוי מתקדמות

בין השיטות שמוזכרות על ידי כוכב קיימת גם תפיסת ההגנה האווירית של פיקוד המרכז האמריקאי, הכוללת שיתופיות במידע. עם מכ"מים בעומק ניתן לאתר כטב"מים כבר בשלב היציאה.

ישות האיום האסטרטגי

טכנולוגיית הכטב"מים, בהתאם לנוכחויות המתקדמות שנעשה בהן שימוש, מהווה איום אסטרטגי על ישראל. החות'ים פוגעים באזורים רגישים כגון אילת ורמון, מה שמוביל להשפעות כלכליות וחברתיות משמעותיות.

סיכוני חירום

אם ישראל תסבול מעלויות גבוהות בכשירות ליילל הנזק הנגרם מכטב"מים, זה יכול להוביל לסנקציות כלפי תיירות והגבלות נוספות על התחבורה. החומרה של המצב מדגימה עד כמה חשוב להשקיע ולפתח מערכות הגנה המתקדמות על מנת להתמודד עם האתגרים ההולכים ומתרקמים בשמי ישראל.

המצב הנוכחי מדגיש צורך קרדינלי לבצע חשיבה מחודשת על פעולות ההגנה האווירית והכנה להמשך ההתמודדות עם איומים חדשים שצפויים להגיע מהאזור.

Scroll to Top