כטב"מ חות'י פוגע בשדה התעופה: דרכים ליירוט יעיל
תקציר האירועים
ביום שלישי, כטב"מ חות'י פגע במסוף הנוסעים של שדה התעופה הדרומי ע"ש אילן רמון, אחרי מספר ניסיונות יירוט כושלים. הפגיעה החמורה, ששמחה מזל שלא גרמה לנפגעים, מעידה שוב על חוסר היעילות של אמצעי היירוט המבוצעים כיום.
הבעיות ביירוט כטב"מים
יירוט מרוחק
היירוט מרוחק מגבולות המדינה כולל הזנקת מטוסי קרב שנפנים לעיתים קרובות לטילים נגד מטוסים (א"א) על מנת ליירט כטב"מים שמגיעים מאיראן ותימן. אך העלויות הגדולות של פעולות אלו (כ-500 אלף דולר לטיל א"א מול כ-25 אלף דולר לכטב"מ) מצביעות על בזבוז משאבים משמעותי בתקציב הבטחוני.
יירוט מטווח קרוב
כאשר הכטב"מים מתקרבים ליעדיהם, יש צורך לפתח שיטות יירוט שיכולות למנוע נזק משמעותי. יירוט באמצעות טילים נגד טילים של מערכת כיפת ברזל לא תמיד מוכיח את עצמו כיעיל, והוצאותיו גבוהות באופן משמעותי.
המלצות לשיפור היירוט
סבירות ואפקטיביות
- שימוש בתותחי לייזר מוטסים: היירוט באמצעות לייזר, שהמשאבים והעלויות שלו נמוכים יותר, מהווה פתרון אפשרי שמצריך פיתוח והסמכה.
- לוחמה אלקטרונית: התקנים המאפשרים שיבוש תקשורת של הכטב"מים יכולים להוות פתרון נוסף כאשר עלותם זניחה יותר ביחס לטילים.
- תותחי מטוס: המשך שימוש בתותחיה ליירוט כטב"מים כאשר המטוס קרוב לאיום נתפס.
- מסק"רים: השימוש במסק"רים, על אף יתרונותיהם, מחייב שיפור טכני על מנת למנוע בעיות זיהוי וירי.
שיפור המערכות
בניית מערכות איתור הכוללות טכנולוגיות אקוסטיות, בשיתוף עם מכ"מים, יכולה לשפר משמעותית את יכולת האיתור והיירוט, במיוחד לאור הצלחות שנראו במלחמה באוקראינה.
סיכום
Crucial steps are required to address the issues with UAV interception in Israel. Implementing cheaper and more effective technologies, including laser cannons and more integrated detection systems, can enhance national security while maximizing efficient use of defense budgets.
טאגים
- כטב"מ
- פגיעות בשדה תעופה
- יירוט כטב"מים
- טכנולוגיות הגנה
- לוחמה אלקטרונית
- צה"ל