תובנות על המרגלים מן המדבר
הרצאה בישיבת מרכז הרב
בהרצאה שנשאה לסטודנטים בישיבת מרכז הרב בירושלים, הסביר הרב צבי יהודה הכהן קוק, זכר צדיק לברכה, כיצד המרגלים במדבר פנו עורף ליסודות ההוויה היהודית ולתורה, אשר המרכז שלה הוא מצוות ישיבת ארץ ישראל. הרב קוק הדגיש כי, כמו שיש רמות שונות בידע התורה, גם האמונה באלוהים נמדדת ברמות שונות. ישנם אנשים שמחזיקים באמונה עזה, ואחרים שבאמונתם חלשה, דבר שמקורו בהבנה מוטעית של התורה.
אמונה שלמה לעומת אמונה חלקית
האמונה, לדבריו, היא ודאות. בניגוד לכך, אמונה הנובעת משקילה פילוסופית בלבד יכולה להוביל למצב של אמונה חלקית. זהו המצב אליו הגיעו המרגלים, אשר היו מנהיגי העם והמשיחים של בני ישראל שנשלחו לרגל בארץ ישראל לאחר יציאתם ממצרים. הם שבו עם דיווח שלילי, בו ציינו כי למרות שהארץ טובה, העם היהודי יכחד על ידי העמים האדירים בארץ, ובכך רמזו שאף לאלוהים אין כוח להגן עליהם.
חטא המרגלים והשלכותיו
הרב קוק הסביר כי פחדם מהאחריות להוביל את העם לארץ ישראל, הביא אותם לשבש את אמונתם ולהמרות את פקודות ה'. חטאם הזה גרם להחרבת אותה דור במדבר והוביל לחרבן המקדשים ולגלות בין העמים. התורה מתייחסת לחטא זה באומרה: "בַּדָּבָר הַזֶּה לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בַּיהוָה אֱלֹהֵיכֶן".
המרגלים אכן החזיקו באמונה, אך באירוע זה לא האמינו. הרב קוק קורא למצב זה "אמונה חלקית", בניגוד לאברהם אבינו, אשר האמין באמונה שלמה, כפי שכתוב: "וְהֶאֱמִן בַּיהוָה".
מרגלים ו"רשעים" ולא מאמינים
ישנם סוגים של צדיקים שלפתע אינם מאמינים, כפי שנאמר בתלמוד. בחירת דברי תורה ומצוות על פי נוחות אישית יכולה להוביל לכפירה. גישה זאת מנוגדת לאמונה המוחלטת שצריכה להיות ביהדות, וצורת ההתנהלות הנכונה היא: "כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע".
סיכום
הרב קוק מדגיש כי כאשר התורה נתפסת באור הנכון, אין מקום לביקורת או התנגדות למצוות ה', אלא באה לידי ביטוי חיבור, הרמוניה ואמונה שלמה. החטא של המרגלים ממחיש את התופעה של לימוד תורה לא באופן כוללני, דבר שיפקיע מהמאמין את התמימות והאמונה הנדרשת לדרך הנכונה