אמזון משגרת את הלוויינים הראשונים בפרויקט קויפר
אתמול (שני, 28 באפריל), שיגרה אמזון את 27 הלוויינים הראשונים במגה מערך הלוויינים שלה לאינטרנט לווייני, "פרויקט קויפר" (Project Kuiper). המערך צפוי לכלול בסופו של תהליך 3,236 לוויינים במסלול נמוך, שיספקו שירותי אינטרנט מהחלל בפס רחב ויתחרו ב"סטארלינק" של ספייס אקס בבעלות אילון מאסק.
מיצוב בשוק הלוויינים
פרויקט קויפר מציב את אמזון בעמדה חדשה בשוק האינטרנט הלווייני. אף על פי שהשיגור של אמזון נתפס כיריית פתיחה במירוץ, לציון כי נקודות הזינוק שונות לחלוטין. ספייס אקס נהנית מיתרון משמעותי: היא החלה את פעילותה בשוק לפני שש שנים וכבר מציעה יותר מ-8,000 לוויינים פעילים המכסים את רוב כדור הארץ (למעט הקטבים) ומספקים שירותי אינטרנט ליותר מחמישה מיליון משתמשים ב-125 מדינות.
ספייס אקס מבצעת שיגורים תדירים, ובשבוע הנוכחי תכננה לשגר עשרות לוויינים נוספים, תוך שהיא שואפת להקים מערך כולל של 42,000 לוויינים – פי 13 מהתוכנית של אמזון.
יתרונות ובחירות אסטרטגיות
היתרון המרכזי של ספייס אקס טמון בשיטת הפעולה שלה, המאפשרת לה שליטה מלאה על כל שלב בתהליך – החל בפיתוח הלוויינים ועד השיגור והעסקת השירותים. אמזון, לעומת זאת, תלויה לחלוטין בחברות חיצוניות לשיגור הלוויינים שלה, מה שמאט את ההתקדמות שלה באופן ניכר. בנוסף, תהליכי השיגור של אמזון התעכבו ביותר משנה, דבר שמעלה ספקות לגבי יכולתה לעמוד בדרישות רשות התקשורת הפדרלית (ה-FCC) לפרוס 1,618 לוויינים לפחות עד אמצע 2026.
תחרות גלובלית
אבזורים שזירה זו אינה מוגבלת לספייס אקס ואמזון בלבד. שחקנים נוספים בעולם המציעים אינטרנט לווייני כוללים את סין, ששיגרה מאז אוגוסט האחרון 72 לוויינים כחלק ממגה-מערך הלוויינים שלה הנושא את השם "אלף מפרשים" (Qianfan), והאיחוד האירופי, המשקיע מיליארדי דולרים במערך לוויינים בשם IRIS², שמיועד להתחיל בשיגורים ב-2027.
השלכות פוליטיות וחשש מהתלות
לא רק הסיבות הכלכליות מעורבות במירוץ זה. מציאות של לוויינים המספקים אינטרנט מהחלל עשויה להניע שינויים פוליטיים וגיאופוליטיים משמעותיים. די לציין את התפקוד של סטארלינק במהלך מלחמת אוקראינה, כאשר סיפקה סיוע לכוחות האוקראינים בעקבות מתקפות סייבר של רוסיה.
המלחמה היא עידוד למדינות רבות באירופה שנדרשות לעבור לחיזוק עצמאותן הטכנולוגית והביטחונית, הגלויה דרך האינטרנט הלווייני. חששות מהתלות ההולכת ומתרקמת בשירותי סטארלינק שמאיימת על עצמאות המדינות הופכים את המרוץ הזה לחשוב יותר מתמיד.
סיכום
עם הצטרפותה של אמזון למרוץ, יהיה מעניין לראות כיצד יתפתח השוק וכיצד השחקניות העיקריות יתמודדו זו עם זו. בתהליך זה צפויים גם אתגרים סביבתיים משמעותיים, שכן קצב השיגורים וגדילת מערכי הלוויינים משמעו שינוי מהותי בתשתיות התקשורת הגלובליות