פרשת השבוע: שופטים – מסר כפול של תורה
מבוא
בפרשת שופטים, התורה מציבה מסר כפול בהקשר למלחמה ולחיים בארץ ישראל, העוסק בביטחון בניצחון בזכות האמונה, ובשמירה על השגרה להבטחת עתיד עם ישראל גם לאחר תום הקרב.
מלחמה והחוק
אחת התופעות הנלוות למלחמה היא אובדן המשמעות של החוק. כאשר האומות נלחמות על חייהן, המוסדות החברתיים והחוקים נפגעים. במסגרת זו, התורה קובעת כללים אשר לא מונעים מלחמה, אך מסייעים להקל על הכאוס שמביאה עמה.
התורה והאמונה בזמן מלחמה
הרב שמשון רפאל הירש זצ"ל מדגיש את חשיבות המשך החיים הנורמטיביים גם בעידן מלחמות. הוא מסביר כי בזמן המלחמה חלק מהלוחמים עשויים לשוב לביתם ממגוון סיבות אישיות, כמו: חנוכת בית חדש, נטיעת כרם או אירוסין. למרות שהצרכים הלאומיים מקרבים את הלוחמים לשדה הקרב, צרכי הפרט נשארים חשובים.
כהן משוח מלחמה
לפני היציאה לקרב, ממנים כהן משוח מלחמה, אשר מדבר עם העם ומחזק את אמונתו. הכהן מדגיש את הצדק של מאבקם של ישראל והאמונה בניצחון בזכות התמדה וביטחון בה'.
תכלית המלחמה
תכלית המלחמה היא להבטיח את ייעודו של העם היהודי בארץ ישראל, חיים של תורה ומצוות ללא עול זרים. הניצחון בקרב הוא הערובה להגשמת ייעוד זה.
שמירה על חיי השגרה
התורה קוראת להמשיך את החיים הנורמליים גם בעת מלחמה. כל יהודי המגיע משדה הקרב חייב להוכיח ששיבה לביתו מוצדקת על פי התנאים שנקבעו. לאחר השיבה, עליו להמשיך לתמוך במאמץ המלחמתי בספקת מים, מזון ותיקוני תשתיות.
חידוש בתקווה
העיקרון המנחה הוא שגם בתקופות מלחמה, יש לשמר את חיי היום-יום, את השמחות והמצוות. חיי היום-יום וההמשכיות של עולמו של האדם אינם מפסיקים במערכה.
סיכום
כל מלחמה היא זמנית והיא אינה נמשכת לעד. הקב"ה מבקש לראות את כוחותיו של עם ישראל מתמודדים באמונה ובביטחון. יש לקוות שנשיג ניצחון מוחץ ונמצא את עצמנו בישיבה של שלום בארץ ישראל, שם שדותינו יניבו פירות בעבודת אדמה פורייה.
יהי רצון שהקב"ה ישלח לנו גאולה שלמה ונזכה לראות שמחת הנישואים וחנוכת הבתים גם לאחר תום הקרב.