בעלי הקרקעות דורשים עשרות מיליארדים מהמדינה – איך זה ייגמר?
המאבק על ערך הקרקע במתחם הדיפו
בעוד המו"מ על הקמת קו המטרו M1 בראשון לציון מתהדק, בעלי הקרקעות במתחם הדיפו מתמודדים עם עלייה דרסטית בהערכות השווי של קרקעותיהם, והם דורשים מהמדינה פיצויים בהם עשויים להגיע לעשרות מיליארדים. בשלב זה, ההערכות לשווי הקרקע זינקו ל-3.7 מיליון שקל לדונם, פי 46 מהערכה הרשמית של המדינה.
מהו הדיפו?
ה"דיפו" (Depot) מהווה את הלב התפעולי והלוגיסטי של קו המטרו. מדובר במתחם רחב שבו מתבצעות פעולות חיוניות להבטחת תפעול רכבות בצורה בטוחה ויעילה. הדיפו אמור לכלול חנייה, מרכז תחזוקה ותיקונים, מרכז בקרה ושליטה, וכן ניקיון והכנה של הרכבות.
תביעות פיצויים בגין ירידת ערך
בעלי הקרקע מתמודדים עם שני אתגרים מרכזיים: הראשון הוא תביעות פיצויים בשל הפקעת קרקעות לצורך הקמת המטרו, והשני הוא ירידת ערך הקרקע בעקבות שינוי תוכניות הבנייה. שמאי המקרקעין עידו שחם מסביר כי בעלי הקרקע טוענים לפיצויים על ירידת ערך הקרקע, שהתרחש בעקבות ביטול התוכנית להקים מתחם נופש מטרופוליני.
כיצד יסתיים המאבק?
עידו שחם מעריך כי תוצאות המאבק יהיו באמצע בין הערכות המדינה לבין הערכות בעלי הקרקע. הוא גם מציין כי בשל התביעות הצפויות, עלות הקמת המטרו עלולה לעלות מכ-150 מיליארד שקלים לכיוון ה-200 מיליארד שקלים ויותר. הצפי הוא גם לעיכובים משמעותיים בפרויקט, שעשויים להביא לסבל וכאוס תחבורתי עבור מאות אלפי אזרחים.
המלצות לעתיד
לדברי שחם, יש ליצור פורום מקצועי של עורכי דין ושמאים שמתמחים בזכויות מקרקעין כדי לקבוע קריטריונים ברורים לפיצויים. "על מקבלי ההחלטות לזרז את התהליך כדי למנוע בעיות עתידיות", הוא מוסיף.
סיכום
מאבק זה הוא חלק מהמגמה הרוחבית של תביעות רבות ברחבי גוש דן הקשורות בהקמת קווי המטרו, והמדינה עשויה למצוא עצמה מול תשלומים המגיעים לעשרות מיליארדים, במקביל לעיכובים משמעותיים בפרויקט בעל חשיבות לאומית ואורבנית.