דילוג לתוכן

בראיון בלעדי: מנהל רשות שדות התעופה חושף את אתגרי המבצע להחזרת הישראלים לארץ amid the ongoing conflict

חזרת ישראלים מהחוץ: מבצע החילוץ של רשות שדות התעופה

רקע המצב

בראיון לstart, הסביר שרון קדמי, מנהל רשות שדות התעופה, את האתגרים והסיכונים שבמבצע החזרת הישראלים מהחוץ בזמן מלחמה. "אני לא מכיר בהיסטוריה של התעופה המודרנית אירוע כזה, במורכבות ובסיכונים שלו", כך הוא אמר, והדגיש את החשיבות שבדאגה לחיי הנוסעים שנמצאים בחו"ל בשעה שהשמיים סגורים לחלוטין.

השקת המבצע

קדמי נכנס לתפקידו על רקע משבר התעופה בישראל, כאשר חברות זרות חדלו מלטוס לנתב"ג בעקבות המלחמה. "הצלחנו לבצע את החילוץ של 70 מטוסים תוך 12 שעות", ציין קדמי. המטרה היא להחזיר כ-4,000 נוסעים ביום, ברובם ישראלים, תוך דאגה לשמירה על חייהם.

ניהול סיכון

קדמי הסביר כי המבצע מתבצע בהתאם לתמונת המודיעין, ובמוקד ישנה חשיבות רבה להורדת הסיכון למינימום האפשרי. "האיום הגדול ביותר כרגע הוא המודיעין שאוספים האיראנים", הוא אמר. "אנחנו מתחילים במשורה, אך הכוונה היא להרחיב בהמשך".

תהליך החזרה

החזרת הנוסעים מתבצעת דרך חברת התעופה הישראלית בלבד. מטוס שנוחת בישראל פורק נוסעים ומטען מיד, והמטוס מוכן לטיסה חזרה תוך זמנים קצרים מאוד. "ככל שמטוס נמצא יותר זמן על הקרקע, כך הסיכון עולה", הסביר קדמי.

הטיסות וההגבלות

חברות התעופה מנהלות את תהליך החזרת הנוסעים, תוך דאגה לבצע תיעדוף בין הנוסעים בהתאם לחוק. "אין לי ספק שהן יידעו לנהוג לפי מיטב השיקולים", אמר קדמי והוסיף, "אנחנו מאשרים טיסות פרטיות במקרה של בריאות מצילה חיים".

עלות הטיסות

כשהתבקש קדמי להגיב על עלויות הטיסות, הוא ציין כי למרות שיש כשל שוק לכאורה, יש להביא בחשבון שהמדינה לא צריכה להתערב מחוץ למקרים של כשל שוק מובהק. "צריך לבדוק איך פותרים את זה", הוא אמר, "וצריך לבדוק אפשרויות לשלב חברות זרות במבצע".

התמודדויות עתידיות

לסיום, קדמי הביע אופטימיות באשר להמשך המבצע: "כל עוד המלחמה תימשך, אנחנו נתמודד עם האתגרים תוך שמירה על חייהם של הנוסעים. כבר עכשיו יש רצון לאפשר טיסות נוספות מיעדים כמו ניו יורק ובנגקוק".

המאמצים להשיב את הנוסעים לישראל מצביעים על החוסן הלאומי בחשיכת המשבר הנוכחי, ויש תקווה לכשהמצב יתייצב, שיתאפשר להחזיר את הנוסעים במהירות ובבטחה

Scroll to Top