האם שיעור המע"מ בישראל צפוי לעלות או לרדת?
רקע היסטורי על שיעור המע"מ בישראל
שיעור המע"מ (מס ערך מוסף) בישראל שינה את פניו לא אחת מאז שהוחל בשנת 1976. בתחילה, שיעור המע"מ עמד על 10% בלבד, ולאחר מכן עלה ב-1985 ל-15%. לאורך השנים חווה שיעור המע"מ שינויים תכופים, כך שבשנים האחרונות הוא עמד על 17%.
הגורמים המשפיעים על שיעור המע"מ
1. הצמיחה הכלכלית
שיעור המע"מ הינו כלי מרכזי עבור הממשלה לייצר הכנסות. כאשר הכלכלה צומחת, הכנסות המדינה ממע"מ עלולות לגדול באופן טבעי. אך ישנם גם אתגרים, כמו העוני והפערים החברתיים, שמעמידים בסכנה את הצמיחה ואת האפשרותו של הממשלה לשמור על שיעור המע"מ הנוכחי.
2. מדיניות כלכלית
ממשלות שונות בישראל נוקטות במדיניות כלכלית שונה. ישנם מקרים שבהם שיעור המע"מ מפחית כדי להתחזק על פני תקלות כלכליות, בעוד שבמקרים אחרים הוא עשוי לעלות כדי לממן פרויקטים ציבוריים גדולים או להתמודד עם חובות מדינתיים.
3. האינפלציה
האינפלציה גבוה מציבה אתגרים נוספים. כאשר המחירים עולים, ישנה נטייה ללקיחת סיכונים בשיעור המע"מ. אם הממשלה תרגיש שהיא חייבת לדאוג לרווחת האזרחים, ייתכן שהיא תבצע צעד לקראת הוזלת המע"מ כדי לשפר את כוחות הקנייה של הציבור.
ניתוח נתוני מע"מ בעבר
שיעור המע"מ בישראל לאורך השנים
בשנים האחרונות הופעלו לחצים על הממשלה לשנות את שיעור המע"מ. במהלך 2020, בין היתר בשל משבר הקורונה, הוקפא שיעור המע"מ, אך ההתמודדות עם המשבר הביאה גם לשאלות לגבי ההמשך על העלאות ושינויים לשיעור המע"מ.
אבחנה בין שיעורי המע"מ בעולם
במדינות שונות בעולם שיעור המע"מ משתנה בצורה דרסטית. במדינות האיחוד האירופי שיעור המע"מ יכול להגיע עד ל-27%, בזמן שבמדינות ביבשת אמריקה ובתיכונה יש שיעורים נמוכים בהרבה. ההשוואה מעלה שאלות לגבי המתודולוגיה של קביעת שיעור המע"מ בישראל והשפעתה על התנהלות הכלכלה המקומית.
יתרונות חסרונות של העלאת שיעור המע"מ
יתרונות העלאת שיעור המע"מ
- הגדלת הכנסות המדינה: אפשר לחזק את תקציב המדינה על ידי העלאת המיסוי.
- קידום פרויקטים ציבוריים: ללא הכנסות נוספות, קשה יהיה לממן פרויקטים כמו תחבורה ציבורית ושירותים חברתיים.
חסרונות העלאת שיעור המע"מ
- פגיעה בכוחות הקנייה: עלייה במע"מ תוביל לעלייה במחירים, דבר שיפגע בכוחות הקנייה של האזרחים.
- תייתק את המשק: ישנם מומחים המזהירים מהשפעות שליליות על המשק בעקבות עליית שיעור המע"מ, שעלולה לזרז ירידת צמיחה.
דעות כלכלנים ומומחים
כלכלנים אומרים כי העלאת שיעור המע"מ עשויה להיות הכרחית במצבים מסוימים, אך יש לעשות זאת באמצעות שיקול דעת. ישנם מומחים הממליצים למדינה לפתח כיוונים אחרים לייצור כסף, כמו מסים עקיפים מלווים בדאגה חברתית לקטגוריות מוחלשות.
התייחסות למדיניות הממשלה הנוכחית
תגובות למצב הקיים
הנושאים לגבי שיעור המע"מ מעסיקים את הממשלה לא אחת. פיקוח על שמירת שיעור המע"מ והמציאות שנכפתה על המדינה מסייעת להבנה מעמיקה ביותר על הגורמים לכיוונים מסוימים. עם משקלאות מחקריות וסטטיסטיות שונות, יש לבחון מה המידע עשוי להעיד לגבי השיעור בעתיד.
מה צפוי בעתיד הקרוב
בהתבסס על הנתונים והצפי הנוכחי, רבים מהכלכלנים משערים כי יאומץ מדיניות של שמירה על שיעור המע"מ הנוכחי למשך זמן מה, אך יתכן שיהיה צורך לבחון עליית הוצאות הממשלה לאחר התקופה הזאת. אם במשק לא יחול שינוי מהותי, יכול להתאפשר שינוי בשיעור המע"מ.
דרכי התמודדות עם שינויים בשיעור המע"מ
מקורות הכנסה נוספים
עבודה על מיסוי נוספים ושכלול התהליך הכלכלי יכולים להציג גישה אחרת שלא תדרוש שינוי במע"מ. ישواعודף עלויות יכולים לשפר את היכולת לתת לאזרחים שירותים טובים יותר – מבלי לפגוע בכוחות הקנייה.
תחומים שבהם ניתן להתמקד
התקופה הנוכחית עשויה להיות הזדמנות להשקיע בשירותים ציבוריים ברמה גבוהה, לחזק את המערכת הבריאותית ולאזן את ההוצאות והכנסות המדינה, תוך כדי שמירה על שיעור המע"מ הנוכחי.
מסקנות שמהן עולה דינמיקה שצפויים להוות תמונה של שוק המע"מ
בהתבסס על הנתונים והתחזיות הנוכחיות, יתכן שאין שינוי דרסטי שיעור המע"מ, אך כאמור המצב הכלכלי, תכנון ההשקעות הציבוריות והתמודדות עם האינפלציה ישפיעו באופן ישיר על שינויים אפשריים בעתיד.
סיכונים פוטנציאליים
בעתיד ניתן לצפות לסיכונים כמו תקלות כלכליות לא צפויות, דילמה לאחר התמודדות עם בעיות חברתיות עתידיות, וההשפעות של ניהול משברים עולמיים כדוגמת משבר האקלים. התמודדות עם אתגרים אלו תדרוש עניין בראיה רחבה יותר על המערכת הכלכלית.
תכנון ממשלה והמשק
לסיכום, עם התבוננות על כל הגורמים המשפיעים על שיעור המע"מ בישראל, אפשר לומר כי עתיד שיעור המע"מ נכון להיום נמצא בכוח מיטיב מסוים אך דורש שקילת שיקולים רחבים יותר על המערכת הכלכלית בישראל. הנושא על שיעור המע"מ הצפוי לעלות או לרדת ימשיך להיות במרכז תשומת הלב הציבורית והפוליטית בשנים הקרובות.