2025-01-29 11:35:00
מדינת ישראל נמצאה על סף פגיעה במשק הדלקים בחירום
דוח מבקר המדינה: מצב הדלקים בישראל בזמן מלחמת "חרבות ברזל"
במהלך מלחמת "חרבות ברזל", ישראל הייתה בסכנה לפגיעות חמורות במשק הדלקים, כך עולה מדוח שמפרסם היום מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. הדוח מציין כי המגבלות שהטיל המשרד להגנת הסביבה על חברת קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) היו גורמים מרכזיים לכך.
תובנות מרכזיות מהדוח
- נמל הדלקים הישראלי: בדוח מצוין שישנם ארבעה נמלים בישראל שיכולים לפרוק תזקיקים ונפט גולמי, ביניהם נמל הדלק של תש"א בחיפה ונמל קצא"א באשקלון.
- ההשבתה בנמלים: במלחמה הנוכחית, נמל אשקלון הושבת, ונמל חיפה נמצא בסיכון להשבתה במקרה של חידוש הלחימה מול חיזבאללה.
- אי כשירות נמל אילת: נמל אילת נמצא באי כשירות לפריקת תזקיקים, בעקבות מגבלות שהוטלו לפני המלחמה.
- התנגשויות בין צרכים: המשרד להגנת הסביבה התיר לקצא"א לחרוג מהמגבלות, אך צורכי אנרגיה בשעת חירום התנגשו עם מדיניות האפס תוספת סיכון של המשרד.
בעיות ניהוליות בקצב"א
המבקר ציין גם חוסרים ניהוליים בקצב"א, שכוללים היעדר יועץ משפטי קבוע ומבקר פנימי, כשלמרות שהם הכירו בחשיבותם, לא הביאו את החברה תחת פיקוח משרד האנרגיה.
תגובות ממשרדים ממשלתיים
- קצא"א: החברה ציינה כי ההגבלות שנכפו על ידי המשרד להגנת הסביבה סיכנו את הביטחון האנרגטי של ישראל.
- משרד האנרגיה: המשרד טוען כי קצא"א כפופה למשרד האוצר ולא תוקצב לטובת הנושא.
- המשרד להגנת הסביבה: המשרד מציין שהתנהלותו לא גרמה לחוסר היערכות זמן המלחמה, ומבקרים את המסקנות שהוצגו בדוח.
מבט קדימה
כעת, לאחר המסקנות והדיונים הממשלתיים, רשות החברות הממשלתיות צפויה להתחיל בתהליכי יישום המסקנות שייכלו להבטיח את המשך פעולה יעילה של מערכת הפיקוח על משק הדלקים בישראל.
תוספות
יש לציין כי שיעור הנשים בקצא"א הוא נמוך, עם 17% בדירקטוריון ו-13% בקרב העובדים בדרג הבכיר.
במהלך ההמשך וכתגובה למידע זה, ייתכן שיבוצעו שינויים וצעדים נוספים לקידום יציבות המשק בעולם הלא נעים שישראל נתונה אליו.
תגים: #משרדהאנרגיה #קצא"א #מבקרהמדינה #משקהדלקים #מלחמתחרבותברזל #אילת #פיתוחפנימי #נשים_בעבודה