השפעות עידן רכבים, מגמות צרכניות ומכסים על תביעות רכב
מגמות עידן רכבים ומכירות
בכנס מקוון שנערך לאחרונה, קייל קרומלאוף, מנהל ומנתח תעשייה ב-CCC Intelligent Solutions, ודאן ריזלי, סגן נשיא של CCC לפיתוח שוק ותיקון איכות, דנו בדרכי השפעת רכבי המודרניות על תביעות רכב ושירותי תיקון. השיחה התמקדה במספר מגמות מרכזיות שצוינו בדו"ח Crash Course של CCC לתאריך Q1 2025.
קרומלאוף ציין כי עידן הרכבים הולך ומזדקן. ברבעון השלישי של 2020, יותר מ-110 מיליון רכבים שבשימוש היו בני 6 שנים או פחות. עד לרבעון השלישי של 2024, מספר זה ירד ב-8% ל-101.5 מיליון. בינתיים, צפיפות הרכבים עלתה ב-10 מיליון, או 3.7%. כיום ישנם 292.3 מיליון רכבים בשימוש, כאשר שני שלישים מהם בני 7 שנים או יותר.
הפנדמיה פגעה בממוצע מכירות רכבים במשך 12 חודשים, כאשר מהממוצע של 17.1 מיליון רכבים לפני COVID, ירד ל-14.9 מיליון בין מרץ 2020 לפברואר 2021. המחירים הגבוהים שנגרמו כתוצאה מהפנדמיה והעלאות הריבית מסתמנים כאבני נגף נוספת בצמיחה.
מגמות תביעות
על פי נתוני התעשייה הלאומיים של CCC, החלק של תביעות לתיקון עבור רכבים בני 7 שנים ומעלה עלה מ-38.4% ברבעון הראשון של 2020 ל-46.8% ברבעון הראשון של 2025. עלייה זו משקפת את נטיית הצרכנים לשמור על רכבים זמן כה לא ארוך יותר.
כמו כן, נרשמה עלייה ברכבים מסוג SUV וקrossover, שמייצגים כיום 50% מהרכבים החדשים או החדשים בשנת המודל. העלות הכוללת של התיקון עולה באופן שבו רכבים אלה משפיעים על הוצאות התיקון.
מערכות אבחון והתאמה
נתוני האבחון מצביעים על כך ש-70.6% מתביעות התיקון ברבעון הרביעי כללו סריקות, עלייה לעומת 66.9% ברבעון הרביעי של 2023. במיוחד עלתה האחוזה בתביעות במסגרת תוכניות תיקון ישירות (DRP) והגיעה ל-86.5%.
ריזלי ציין לשם הדאגה שהתופעה הזו מובילה לפגיעה בזמן התיקון, מה שמתבטא גם באיכות השירות ללקוח. עלות סריקות והתאמות עלתה בצורה משמעותית בשנים האחרונות, דבר שמצביע על שינוי משמעותי במבנה עלויות התיקון.
עלות ביטוח והתנהגות צרכנית
עלות הביטוח עלתה במשך חמש השנים האחרונות. שינוי זה בולט בנתוני תביעות התיקון הפחות מ-2,000 דולר, שהירידה בהם היא מהחלק של 43.2% ברבעון הראשון של 2020, ל-25.7% ברבעון הראשון של 2025.
שינוי התנהגות הצרכנים משתקף בכך שהרבה מהם נמנעים מתביעות על מנת לא להעמיס על מחירי הביטוח, מה שמוביל להעלאת ההשתתפות העצמית.
המכסים: שאלות ואי ודאות
לבסוף, קרומלאוף דיבר על נושא המכסים, שמהווה כיום נושא חם בתעשייה. ישנם שאלות רבות בנוגע ליישום המכסים וסוגי החלקים שייפגעו מהם. הכנת תחזיות מדויקת על ההשפעה הפוטנציאלית על העסקים קשה ונראה שהשינויים מדינמיים מידי.
המחיר הממוצע לכל חלק בפברואר 2021 היה 125.94 דולר, וכיום הוא עומד על 145.68 דולר, דבר שמעיד על עלייה מתמדת במחירים בשוק.
בהקשרים של רכבים חדשים ורכבים בני 7 שנים ומעלה, נותר לראות כיצד ישפיעו המגמות הנוכחיות על שוק הרכב והביטוח בעתיד הקרוב