2025-03-01 19:23:00
מיקומך באתר בעולם: חרם פלסטיני נגד קוקה קולה מביא לזינוק במכירות מפעל מקומי בגדה המערבית
זינוק במכירות של חברת "שאת קולה"
חברת המשקאות "שאת קולה" (شات كولا), שהוקמה לפני כחמש שנים באזור שכם, חווה זינוק משמעותי במכירותיה בגדה המערבית. החרם הפלסטיני על קוקה קולה, שהתרחש בעקבות המלחמה בעזה, עשה את שלו, ויצר ביקוש גובר למוצרי החברה. למעשה, החברה טוענת כי מכירותיה זינקו ביותר מ-40% בשנה שעברה לעומת 2023, אם כי אין בידיה נתונים מדויקים בשל הקושי לאסוף מידע בזמן הסכסוך הנוכחי.
השפעת החרם על הצרכנים
סוחרים פלסטיניים רבים נהנים מהשינוי במספר הצרכנים, כאשר רבים מעדיפים את "שאת קולה" כתחליף לקוקה קולה, דבר שהוביל למיקומים מועדפים של המותג המקומי על המדפים. "אף אחד לא רוצה להיתפס שותה קוקה קולה", אומר מאד אסד, צעיר בן 21 העובד בבית קפה ברמאללה. מספר בתי עסקים אף הפסיקו למכור מוצרים מקוקה קולה לגמרי.
Expansion into International Markets
שאת קולה אינה מסתפקת רק בשוק הפלסטיני, אלא לוטשת עיניים גם לשוק הבינלאומי. החברה מקימה מפעל נוסף בירדן וגייסה הזמנות מלבנון, תימן, מדינות אירופיות ואפילו מארצות הברית. "היינו חייבים לנצל את ההזדמנות", מסביר אחמד חמאד, מנהל יחסי הציבור של החברה.
טעמים חדשים ואיכות המוצר
החברה עוסקת בחדשנות ומוסיפה משקאות בטעמים חדשים כגון תות, אוכמניות ותפוח, במטרה לשפר את איכות המוצר. העובדים במפעל, שהינם צעירים שצברו השכלה אקדמית, מבינים כי איכות המוצר היא המפתח להצלחתם בשוק. "אם האיכות לא תהיה טובה, גם החרם לא יעזור", מוסיפה חנא אל-אחמד, מפקחת האיכות במפעל.
אתגרים ורגולציה ישראלית
ועם כל ההצלחה, המפעל מתמודד עם אתגרים רבים, כולל רגולציה ישראלית שמכבידה על הפעילות הכלכלית. הביורוקרטיה משפיעה ישירות על הפעילות וההפצה של המוצר. המנכ"ל פאהד עראר מציין כי החרם החזיר לאור הזרקורים את השוק המקומי, אך גם מדגיש שמכשולים בולטים כמו מס על חומרי גלם והגבלות תנועה מקשים על הצלחת החברה.
מסקנה
"עם האיכות והעבודה הקשה, אנו מקווים להתקדם גם בעידן הזה", מסכם עראר, שמאמין כי לשוק הפלסטיני יש פוטנציאל אדיר.
תגיות: חרם, קוקה קולה, שאתם קולה, פלסטין, שוקי המשקאות, איכות מוצר