פרשת השבוע: כי תבוא | הרב ישראל מאיר זינגרביץ'
חודש אלול: הגברת אהבת ה'
בחודש אלול נדרשים בני ישראל להגביר את אהבת ה' מתוך הכרת הטוב. מצוות הבאת הביכורים בפרשת "כי תבוא" מלמדת את החשיבות של הודאה בקול על שפע הארץ, ומביאה להבנה שכל פרי וברכה מגיעים מהקב"ה. פרשה זו מספקת לנו את הכלים לבנות קשר של אהבה ולא של תרעומת עם הבורא.
משמעות חודש אלול
חודש אלול, שהוא ראשי תיבות של "אני לדודי ודודי לי", מאופיין בהכנה ליום כיפור על ידי אמירת סליחות. הרב נח וינברג זצ"ל, ראש ישיבת אש התורה, מסביר שאופן התייחסותנו לה' מגדיר כיצד הוא מתייחס אלינו. מערכות יחסים בינאישיות הן הדדיות, כפי שאמר שלמה המלך: "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם".
כשהאדם אוהב את ה' הוא חש שה' אוהב אותו; אך כאשר יש תחושת תרעומת, האדם עלול לחשוב שהקב"ה מתרעם עליו. דוגמה לכך נמצאת במעשי המרגלים, שחדלו מהכרת תודה על הניסים שעשה ה' בהוציאם ממצרים.
הכרת הטוב והבאת הביכורים
פרשת כי תבוא מתחילה במצוות הבאת הביכורים, בה הכהן מברך את המביא שמודה על הברכות שזכה לקבל. הבאת הביכורים איננה מתבטאת רק במעשה הפיזי, אלא גם בהכרה המילולית של המביא שהוא אינו כפוי טובה, ודברים אלו מעודדים הכרת תודה על המתנה הגדולה שניתנה לו – ארץ ישראל.
כפי שמסביר רש"י, המדיום של הדיבור הוא הגשר המאפשר לאנשים להתחבר לרגשותיהם הפנימיים ולהביע את תודתם. זו דרכם לשתף את השמחה על האפשרות לקיים מצוות ולקבל על עצמם את נועם עול מצוות הבורא.
ציפייה למתנות ה' בשנה הבאה
לסיום, ניתן לקוות שכמו שפירות ארצנו, ממנה היינו מנותקים כאלפיים שנה, ישמרו על מתיקותם, כך גם נזכה בשנה הבאה למתנות ה' שיבואו ללא עוקץ ויסורים, אלא רק בברכות מתוקות. בפרשת השבוע, מגלה לנו הרב ישראל מאיר זינגרביץ' את השורש הרוחני אשר מקשר בין ההכרת הטוב לבין אהבת ה' – קשר שמבוסס על הכרה באותן ברכות שמעניק לנו הקב"ה