2025-03-05 10:28:00
המזחים יהפכו לנמלים: היוזמה של חברת החשמל ליום שאחרי הפחם
חברת החשמל מתכננת להמיר את המזח בשטחו, סמוך לתחנות הכוח בחדרה ואשקלון, לנמל שיתפקד כנקודת פריקה למטען כללי. המהלך נעשה על רקע ההסדרויות החדשות שמטרתן לחדד את התחרות בין נמלי הים בישראל, ותחזיות לעתיד הקרוב מראות על צמצום השימוש בפחם בהפקת חשמל עד 2026.
רקע על המהלך
המזח בחדרה נבנה בשנות ה-80 במטרה לשרת את תחנת הכוח "אורות רבין", בעוד המזח באשקלון נועד לשרת את תחנת הכוח "רוטנברג". במקרה ולא תחל התנגדות משמעותית, החברה צפויה להיכנס לשוק המלךלים של פריקת מטענים, כולל תבואה ואגריגטים.
תחרות עם הנמלים הקיימים
למהלך יש פוטנציאל להשפיע משמעותית על התחרות בשוק הנמלים הקיים בישראל. אם היוזמה תצא לפועל, היא תוסיף לחץ על הנמלים הקיימים כמו נמל חיפה, אשדוד ודגון, שכבר מנהלים פעילות פריקה דומה.
אתגרים והזדמנויות
למרות שתחום הפריקה יכול לייצר הכנסות נוספות לחברת החשמל, ישנם אתגרים לא מבוטלים, בהם הוותק והניסיון של הנמלים הקיימים, שמספקים כבר שירותים באיכות טובה ובמחירים תחרותיים.
תגובות מהמרכזים הרלוונטיים
במשרד התחבורה וברשות החברות הממשלתיות ישנה תמיכה ביוזמה, ומשם ציינו כי יש מקום להפעלת המזחים ע"י מפעילים פרטיים. המשרד רואה ביוזמה כלי להגברת התחרות במשק הנמלי ובכך גם להפחתת יוקר המחיה בישראל.
מנגד, אנשי מקצוע בענף הנמלים מתנגדים למהלך, טוענים כי חברת החשמל לא מצליחה לעמוד בדרישות קיימות בזמן שהיא מתכוונת להתחרות בתחום שכה היה ייעודי לנמלים הימיים.
סיכום
חה"כ ונציגי המשרד רואים ביוזמה הזו הזדמנות לקידום תחרות נוספת במשק החשמל והנמלים, אך השימור על תנאים של איכות ושירות בחברות הקיימות עומד בראש סדר העדיפויות. לקראת סיום השימוש בפחם להפקת חשמל, החברה מתכוונת להרגיש את השפעת המעבר על מקורות ההכנסה שלה, מה שיוביל, בסופו של דבר, לשינויים בשוק הנמלים ישראלי.
Tags: חברת החשמל, נמלים, פחם, תחרות, תחנות כוח, אורות רבין, רוטנברג, משרד התחבורה, הפסקת שימוש בפחם