כדי שפרויקט המטרו ייצא לדרך כמתוכנן ב-2037, חייבים לתת יותר סמכויות לנת"ע
עמית בירמן, מנכ"ל שיכון ובינוי, דיבר היום (א') על חשיבות מתן סמכויות נוספות לנת"ע (נתיבי איילון) במסגרת פרויקט המטרו שמתוכנן לשנת 2037. בשיחה עם הלית ינאי-לויזון, עורכת מדור הנדל"ן של start, בירמן טוען כי יש צורך במנהיגות מקצועית ואחראית לפרויקט.
הובלת הפרויקט על ידי חברות ישראליות
בירמן הדגיש ש"מי שצריך להוביל את פרויקט המטרו הם חברות ישראליות". הוא ציין שלא ניתן להשאיר את הפרויקט בידי חברות בינלאומיות, בהתחשב בניסיונות העבר, בהן שחקנים בינלאומיים נסוגו במהלך המלחמה "חרבות ברזל". הוא הוסיף כי שיתוף פעולה עם חברות זרות יכול להיות מועיל, אך לא צריך להסתמך עליהן.
התמודדות עם חברות סיניות
כשנשאל לגבי התחרות במחירים מול חברות סיניות, בירמן הדגיש את הקושי שבעניין, והסביר כי חברות בבעלות מדינות זרות עשויות להציע מחירים נמוכים מהשוק. "בסופו של דבר, מי שמשלם את הפער במחיר הם אזרחי ישראל", הוא הסביר.
אתגרים מוסריים במגזר הציבורי
בירמן התמקד גם בבעיית מוסר התשלומים של חברות ממשלתיות. הוא אמר: "יש קושי עם ניהול חברות ממשלתיות. חייבים לנו מיליארד שקל, ואין תשלום". הוא הזהיר כי אם בעיות אלה לא ייפתרו, היישום של פרויקט המטרו ייכשל.
השפעת המטרו על שוק הנדל"ן
בירמן צפה כי המטרו ישפיע בצורה מהותית על שוק הנדל"ן, עם תכנון של 109 תחנות שיביאו לשינויים מבניים באזור גוש דן. הוא ציין שהשפעתו המתמשכת של המטרו תכלול גם הקלות על זיהום האוויר.
מיקוד באיכות הבטיחות בענף הבנייה
נושא בטיחות הבנייה גם הועלה במהלך השיחה, עם אזכור ל-38 הרוגים מאז תחילת השנה. בירמן ציין כי "לא מדובר בתקציב מוגבל" למניעת תאונות, אלא על אכפתיות והתחייבות מסיבית לבטיחות העובדים.
מסקנות והשפעות סיום המלחמה
בירמן העריך כי סיום המלחמה יכול להוביל להתאוששות כלכלית, תלוי בניהול נכוני של התשתיות והנדל"ן במדינה. "הקטר שמוציא את המשק ממיתון זה הקטר של התשתיות והנדל"ן", הוא סיכם.
את הוועידה העבירו במשותף בנק הפועלים וקבוצת הפניקס, והיא כללה משתתפים רבים מהענף.