דילוג לתוכן

המלחמה, ההגרלות והמשבר בחינוך: כיצד הממשלה מתמודדת עם האתגרים הכלכליים בישראל?

לחברות התעופה הזרות פשוט נשבר מאיתנו: ההטבות לא יפתרו את משבר התעופה

המציאות הבעייתית של משבר התעופה

יותר משנה לאחר פרוץ המלחמה בישראל, חברות תעופה זרות עדיין מהססות לחזור לפעילות רגילה בשוק הישראלי. למרות הניסיונות של הממשלה להציע הטבות לחברות כמו בריטיש אירווייז, נראה כי הדאגות הביטחוניות גוברות על כל שיקול אחר. המצב הכלכלי והביטחוני עשה חיל בעבודה, וכעת מתעוררת השאלה האם ניתן לשוב לשגרה בטיסה.

ההגבלות על טיסות

חוק טיבי, המיועד לפיצוי נוסעים במקרה של ביטול טיסה, שונה כדי להתאים את עצמו למצב הביטחוני. הממשלה מנסה להתמודד עם חוסר הוודאות בשוק ובינתיים, לא מצליחה לשים קץ למשבר המתמשך.

השפעת העלויות הגבוהות

העלויות הגבוהות של טיסות לארה"ב, הנובעות מהשליטה המוחלטת של חברת אל על, גורמות להקטנה של התחרות בשוק. חלק מהמומחים טוענים שהתשובה למציאות הזו לא טמונה בהטבות כלכליות, אלא בדאגות הגלומות במצב הביטחוני. יו"ר ועדת הכלכלה, שהביע את עמדתו בדיון בנושא, ציין כי "המדינה איננה כספומט של החברות הזרות".

פתרונות מגוחכים: השיטה של הגרלות

בכדי להתמודד עם משבר הגדל במערכת החינוך בעיר תל אביב-יפו, הוחלט על הגרלת דירות להשכרה למורים וגננות. מדובר בפתרון חלקי בלבד, כאשר רק 60 דירות זמינות לכ-4000 ש"ח לחודש, שהן נמוכות בעשרות אחוזים מהמחיר הממוצע בשוק. אלא שהפתרון הזה לא יפתור את משבר הדיור הכללי ולא יהיה מספיק לעובדים בתחום החינוך, שכבר struggle למצוא דירות בעיר.

תקציב הביטחון והאתגרים הכלכליים

נכון להיום, העלות הישירה של המלחמה מ-7 באוקטובר 2023 עומדת על 171 מיליארד ש"ח, עם קצב הוצאה יומי של 300 מיליון ש"ח. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', פועל למצוא דרכים לשמור על הגירעון השנתי, אך ייתכן ויידרש לפתוח תקציב בחקיקה קשה, כדי לענות על דרישות מערכת הביטחון.

סיכומם של דברים

המצב הנוכחי מספק קווים לדמותם של אתגרים שונים ופתרונות לא מספקים. גם כאשר ישנן יוזמות חיוביות, הן מספקות פתרונות חלקיים בלבד . התוצאה היא מציאות קשה שבה לא רק תחום התעופה נפגע, אלא גם תחומים נוספים במשק הישראלי. ניתן רק לקוות שהממשל ימצא את הדרך להתמודד עם האתגרים המורכבים הללו

Scroll to Top