הצורך בהסדרה: מינוי ופיטורין של בכירים בישראל דורשים שקיפות וקריטריונים ברורים

הגיע הזמן להסדיר את המינוי והפיטורין של הבכירים בישראל

הבעיה במינויים ובפיטורין של בכירים

במדינות רבות קיימים כלים מבניים ברורים בנוגע למינויים ולפיטורין של בכירים בממשלות. בישראל, אך, ההליכים הללו נותרו מעורפלים. בין הדמויות המרכזיות שנמצאות במוקד המאמר ניתן למצוא את נציב שירות המדינה, ראש השב"כ והיועצת המשפטית לממשלה. תפקידים אלו נתפסים כמחויבים לשמירה על ממלכתיות, מקצועיות ועצמאות שלטונית, אך ההליכים למינויים ולפיטורין שלהם אינם מסודרים כראוי.

כיום, פיטורים נוטים להתרחש על בסיס תחושות של "חוסר אמון אישי" או אי-יכולת עבודה משותפת, וזאת כאשר העילות להחלטות אלו הן עמומות וללא מעמד משפטי ברור.

מינויים ותנאי כהונה

נציב שירות המדינה

נציב שירות המדינה מתמנה על-ידי הממשלה, בהמלצת ראש הממשלה, לתקופה של שש שנים. עם זאת, לא קיימים קריטריונים ברורים למינוי ולא מנגנון פיטורין מוסדר. כך, נציבים עשויים להודח או לסיים את תפקידם בעקבות מתחים אישיים או פוליטיים ולא על בסיס כשל מקצועי, כמו במקרה של פרופ' יצחק גלנור שנאלץ לעזוב את תפקידו לאחר שנתיים.

ראש השב"כ

גם ראש השב"כ מתמנה על-ידי ראש הממשלה ומקבל אישור מהממשלה לכהונה של חמש שנים. ההנחה היא שקיים צורך באמון הדדי בין השניים, אולם ההיעדר של הסדרה חוקית בהליכי פיטורין עלול להוביל לסיום כהונתו של ראש השב"כ ללא דיון משפטי מספק.

היועצת המשפטית לממשלה

היועצת המשפטית לממשלה נבחרת בהליך מסודר, הכולל ועדת איתור, ומכהנת לשש שנים. על אף שהמגבלות על פיטוריה הן פורמליות, חילוקי דעות ממושכים בינה לבין הממשלה עשויים ליצור התנגשויות עם הציפיות הפוליטיות והעבודה היומיומית.

הצעות להסדרה

המכנה המשותף לכל בעלי התפקידים הוא עילות הפיטורין שמבוססות על "חוסר אמון אישי" וחוסר יכולת עבודה. זהו מצב בעייתי, שמערער את האמון הציבורי במוסדות השלטון. או כמו שהציע השופט נעם סולברג – יש מקום להקים ועדה מייעצת שתבחן את המינויים והפיטורין של נושאי משרה בכירים, רעיון שדורש בדיקה מעמיקה.

סיכום

אם נמשיך להימנע מהגדרת גבולות ברורה למינויים ולפיטורים, אנו נמצאים בסיכון להמשיך לשחוק את השירות הציבורי ולפגוע ביסודות הדמוקרטיה. הגיע הזמן להסדרה ברורה שתחזיר את האיזון בין אחריות שלטונית לבין עצמאות ממלכתית.

פרופסור אסף מידני, חוקר מדיניות ומשפט ציבורי מהמכללה האקדמית ת"א יפו, מדגיש את הצורך לשקול ברצינות את הצעדים הנדרשים לצורך מינוי ופיטורין תקינים של בכירים בישראל

6 מחשבות על “הצורך בהסדרה: מינוי ופיטורין של בכירים בישראל דורשים שקיפות וקריטריונים ברורים”

  1. המאמר מתאר בצורה מושכת את הצורך בשקיפות ובקריטריונים בהסדרה של מינוי ופיטורין של בכירים בישראל.

סגור לתגובות

Scroll to Top