הצעת מס חדש על הבנקים: האם רווחי היתר יעמדו במבחן הציבור?

באוצר מציגים הצעה למס חדש על הבנקים: כך הוא יעבוד

מבוא

צוות משותף של משרד האוצר ובנק ישראל פרסם היום (ה') את מסקנותיו לאור ההערות הציבוריות בשאלת הטלת מס מיוחד על הבנקים. המהלך, הנועד לבחון את השפעת המיסוי על ברווחיות הבנקים, מתמקד באפשרות של הטלת מס רווח דיפרנציאלי.

המלצה למס רווח דיפרנציאלי

עקרונות המיסוי

הצוות ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיתבסס על רווחים העולים על 50% בהשוואה לממוצע הרווחים של הבנקים במהלך השנים בהן הריבית הייתה נמוכה (2018-2022). ההנחה המרכזית היא שרווחי הבנקים הנוכחיים נובעים בעיקר מעליית הריבית ולא מהתייעלות או שיפור בביצועים.

מנגנון המיסוי

המודל המוצע יחייב את הבנקים לשלם מס נוסף על רווחי היתר שלהם, במיוחד בשנים שבהן הריבית גבוהה מאוד ורווחי הבנקים חורגים מהמספרים הרגילים. זהו מנגנון שמטרתו ליצור איזון בין תשלומי המס לשינויים במחזור הכלכלי, כך שבשנים רווחיות הבנקים ישלמו יותר מס ובשנים פחות רווחיות לא יהיה נטל עודף עליהם.

חוות דעת של שר האוצר

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', התבטא לאחרונה שהמס על הבנקים יוטל במסגרת תקציב המדינה הקרוב ל-2026. ההמלצה הזו מגיעה על רקע רווח נקי של כ-9 מיליארד שקל שהבנקים רשמו ברבעון האחרון, כש-60% ממנו חולק כדיבידנד למשקיעים.

חסרונות והשלכות אפשריות

חלק מהעמודים בדו"ח מציינים חששות בנוגע להטלת המס, במיוחד בנוגע לאפשרות שהמיסוי ייגרום לעלייה בעלויות אשר ייטלו על הלקוחות. צוות העבודה הוזהר כי מס נוסף על הבנקים יכול להתגלגל בסופו של דבר לצרכנים.

סיכום

למרות שהדו"ח לא ממליץ באופן מפורש על הטלת המס על הבנקים, הוא מציע מנגנון מיסוי שיבחן את רווחיות הבנקים בצורה דיפרנציאלית, תוך כדי שיקול דעת על השפעות כלכליות רחבות יותר. בבחינת צעדים פוטנציאליים, יש מקום לבחון את יתרונות וחסרונות המהלך על כלל המשק.

Scroll to Top