חזרת ההפלגות מנמל חיפה עדיין באופק
משבר תעשיית הקרוזים
כשהמלחמה נמשכת כבר כשנה וחצי, חברות שייט רבות שמספקות קרוזים וחופשות מחיפה טוענות כי החזרה של הפלגותיהם עדיין לא נראית באופק. אייל אטיאס, מנכ"ל MSC Cruises ישראל, ציין כי המצב דרדר את מספר המפליגים מ-"עשרות אלפי מפליגים באוניות מחיפה" למצב שבו ניתן להפליג רק מחו"ל.
שיפור במצב אך ללא פתרון מיידי
אטיאס מציין כי השנה המצב החל להשתפר בהדרגה, וניתן להבחין בביקוש גובר, במיוחד לנתוני 2024. הוא טוען כי כמות גדולה של ישראלים הצליחה לתמרן בין חברות התעופה והגיעה לקרוזים מחו"ל, למרות שהמלחמה הפחיתה את הביקושים. נרשמה עלייה משמעותית של למעלה מ-50% בישראלים שיוצאים להפלגות מחו"ל בשנת 2025.
עם זאת, החזרת ההפלגות מנמל חיפה עדיין רחוקה. “אנחנו בקשר עם המטה בז’נבה, אך עד שהמלחמה לא תיגמר, לא מדובר על חזור,” אמר אטיאס.
השפעת המצב הביטחוני על העסקאות
גיא רווה, מנכ"ל מסעות להפלגות קרוז, הוסיף כי הפגיעה בנתב"ג השפיעה גם היא על הביקושים: "יש עצירה בטיסות ואנשים נמצאים על הגדר. מאז שבעה באוקטובר, חברות הקרוזים לא מתקרבות לישראל, והיו אולי שתי חברות שהפעילו הפלגות מחיפה. עד 2028 לא מתוכננת חזרה לכאן."
אפשרויות קיימות ובחירת אפיקים אחרים
בינתיים, חברת מנו ספנות עדיין מפעילה הפלגות מחיפה עם דילים שווים, כולל חבילות לחודש מאי ליעדים באירופה. עם זאת, החברה מפנה את תשומת הלב לכך שיתכנו שינויים במסלול ההפלגה ובנמלים בעקבות כוח עליון.
בתקווה לשיפור המצב, חברות השייט מעקביות אחרי התפתחויות ומקוות שהתיירים יחזרו לספינה גם מנמל חיפה בקרוב.
בסופו של דבר, נראה כי חזרת ההפלגות מנמל חיפה תמשיך להמתין עד לסיום המצב הביטחוני והפוליטי