השוואת יעילות בין מערכת Start-Stop ודימום רגיל
מהי מערכת Start-Stop?
מערכת Start-Stop היא טכנולוגיה המיועדת לשיפור היעילות האנרגטית של רכבי בעירה פנימית. הטכנולוגיה מחליפה את המנוע במצב של עצירה בכך שהיא מכבה אותו אוטומטית כאשר הרכב עוצר, מה שמפחית את צריכת הדלק ואת פליטת המזהמים בעת עמידת רמזור או פקק תנועה. ברגע שהנהג לוחץ על הבלם או משחרר את הברקס, המנוע מתחדש לפעולה באופן כמעט מיידי.
יתרונות מערכת Start-Stop
-
הפחתת צריכת הדלק: מערכת Start-Stop עשויה להפחית את צריכת הדלק בכחצי ליטר על פני 100 קילומטרים, תלוי לעיתים במצב התנועה ובתנאים הסביבתיים.
-
הפחתת זיהום אוויר: מכיוון שהמנוע מפסיק לפעול כאשר הרכב לא בתנועה, נפלטים פחות זיהומים לאוויר, מה שמסייע במאבק נגד זיהום האוויר בערים.
- נוחות למשתמש: טכנולוגיה זו מיועדת לייעל את חווית הנהיגה באזורים עירוניים, שבהם מצבים של עצירה והתחלה הם הנפוצים ביותר.
חסרונות מערכת Start-Stop
-
עומס על מצבר המנוע: המנוע מופעל ומכובה לעיתים קרובות, מה שמעמיס על המצבר והחלפת מצברים תכופה עשויה להיות צורך.
-
תחזוקה גבוהה: רכבים עם מערכת Start-Stop עשויים לדרוש תחזוקה גבוהה יותר בשל העומס על חלקי המנוע והמצבר.
- אי נוחות סובייקטיבית: רבים מהנהגים חשים שמערכת Start-Stop היא לא נוחה, בעיקר במצבים של תנועה במפקים או בפקקי תנועה מתמשכים.
מהו דימום רגיל?
דימום רגיל הוא הטכנולוגיה המסורתית שבה המנוע נשאר פועל גם כאשר הרכב נעצר. במקרה זה, המנוע פועל ללא תועלת, צורן דלק מיותר ופולט זיהומים על פני התקופות הארוכות של עצירה.
יתרונות דימום רגיל
-
אמינות: טכנולוגיית הדימום הרגילה נחשבת לאמינה ופשוטה יותר, ואין תלות במערכות נוספות המדגשות בקרה ומניעת העבודה של המנוע.
-
תחזוקה קלה: רכבים עם דימום רגיל לרוב פחות מסובכים לתחזוקה, ובשל כך, עלויות התחזוקה עשויות להיות נמוכות יותר.
- נוחות נהיגה: חלק מהנהגים מעדיפים את התחושה שהמנוע פועל תמיד, במיוחד בסיטואציות שבהן יש יותר אפשרות להתחיל מחדש, והם נפגעים מעיכוב של מערכת Start-Stop.
חסרונות דימום רגיל
-
צריכת דלק גבוהה יותר: בהשוואה למערכות Start-Stop, דימום רגיל מביא לצריכה גבוהה יותר של דלק בנסיעות עירוניות, שבהן עצירות רבות.
-
פליטת מזהמים: כאשר המנוע פועל גם בעמידה, אין הפחתת פליטת מזהמים, דבר שיכול להזיק לסביבה ולבריאות הציבור.
- עומס על המנוע: מנוע הפועל ללא הפסקה עלול להיתקל בעומסים מיותרים, מה שעלול להוביל לבעיות טכניות ולפגיעות לאורך זמן.
השוואת יעילות
בעת השוואת יעילות בין מערכת Start-Stop לדימום רגיל, לא ניתן להתעלם מהיתרונות והחסרונות של כל מערכת. מערכת Start-Stop יכולה להעלות על פני דימום רגיל ברוב המקרים, במיוחד בעיר ובמצבים שבהם נעשים עצירות תכופות.
צריכת דלק
הביצועים של מערכת Start-Stop באים לידי ביטוי בצורה בולטת במיוחד בכל הקשור לצריכת דלק. רכבים שמצויידים במערכת זו זוכים, כאמור, להדגיש את צריכת הדלק הנמוכה והפלט הנמוך של זיהומים גם בעומדות של עשרות שניות. דימום רגיל, מאידך, עלול להוביל לצריכה מיותרת של דלק, מה שמוביל לעלויות גבוהות יותר עבור הנהגים.
השפעות סביבתיות
מעבר לצריכת הדלק, יש לקחת בחשבון את השפעת מערכת Start-Stop על הסביבה. הפחתת פליטות אינה רלוונטית רק לשלום ציבור אלא גם לבריאותם של תושבי ערים רבות, שסובלים מזיהום האוויר.
שביעות רצון הנהגים
רבים מהנהגים מעדיפים את תחושת הבטחון שהמנוע פועל תמיד, מה שמוביל לתחושת קיפאון כאשר המנוע מתכב. לשם כך, ישנם יצרנים שיצאו לפתח גרסאות שמשלבות אלמנטים משתי המערכות, כך שהמנגנון מתקשר עם צרכי הנהג ועל מנת להציב פתרונות במקומות הנדרשים.
תחזוקה ועלויות
רכבים עם מערכת Start-Stop עשויים להיתפס כמורכבים יותר וכתוצאה מכך גם ידרשו יותר תחזוקה. ההוצאות הנוספות עשויות להופיע בעקיפין – החלפת מצברים לעיתים קרובות, כמו גם עלויות חריגות. רכבים עם דימום רגיל עשויים להיות פחות מורכבים ולהיות זמינים בשוק במחירים סבירים יותר.
בין היתרונות, היתרונות והתמורות שצריך לקחת בחשבון
ההחלטה בין מערכת Start-Stop לדימום רגיל תלויה במידה רבה בשימוש בשימוש ברכב ובאם המטרה היא להעלות את היעילות או לשמור על השיטה המסורתית של דימום לא מפוספס. כמו כן, השפעת התקנות ממשלתיות בנוגע לזיהום ולצריכת דלק יכולה לשפוט להרבה נהגים ביכולתם להתגעגע או לא למכור רכבים שלא מספקים פתרון לפחת תחליפיות או"זיהומים וזיהומים.