מצברים, צמיגים ואביזרי רכב: החברה הקטנה שמשפיעה על הכיס של כולנו
חברת שנפ: תאגיד קטן עם השפעה גדולה
חברת שנפ נחשבת ל"תאגיד קטן" בשוק הרכב הישראלי, וככזו יש לה הקלות משמעותיות בדיווח. החברה מספקת את השיווק של רוב מותגי הצמיגים המוכרים בישראל ונהנית מעליית מחירים במצברים, דבר שמוביל להשפעה מיידית על הכיס של הצרכנים. מאז 1951, שנפ מלווה את משקי הבית בישראל, ובעלי השליטה בה הם אורי רוזנשטיין, פועה אמיר וארז ורועי בן עוזיליו יחד עם קבוצת שגריר.
מוצרי החברה והשפעתם על השוק
שנפ עוסקת בשיווק מצברים, צמיגים ואביזרי רכב. בין המותגים המובילים שהיא משווקת ניתן למצוא את קונטיננטל, יוקוהאמה ודנלופ. בשנת 2022, החברה רשמה הכנסות של 250 מיליון שקל ממכירות מצברים, 216 מיליון שקל ממכירות צמיגים ו-105 מיליון שקל ממכירות אביזרי רכב. זאת, במדובר בעלייה משמעותית בהשוואה לשנת 2021.
נתח שוק והשפעת הטרנדים
לפי מידע שהוצג על ידי שנפ, נתח השוק שלה בשוק המצברים בישראל עומד על מעל 40%. מעניין לציין כי כ-10% מהרכבים בישראל הם היברידיים, דבר שמביאה לדרישה מוגברת למצברים איכותיים. מעבר לכך, רכבים חדשים עם מערכת "עצור וסע" מקטינים את הביקוש למצברים פשוטים ומחייבים מצברים עם ביצועים גבוהים יותר.
התנהגות צרכנים והיכן הם רוכשים
שנפ מציינת כי 67% מהלקוחות שלה הם קמעונאיים, 22% הם צרכנים פרטיים ו-11% מפיצים ואחרים. ניתן לראות כי רכישה עצמאית של מצבר עשויה להיות זולה יותר. כמו כן, המגמות בשוק משתנות בעקבות תנאי מזג האוויר – ברבעון הראשון מתקיימות כ-22% מהעסקאות, כאשר ברבעון השלישי המספר עולה ל-30%.
אימוץ טכנולוגיות חדשות
מאז 2020, שנפ החלה להתקין עמדות טעינה לרכב חשמלי בשיתוף פעולה עם כלמוביל. עם זאת, להלן עולה כי התקנת עמדות אלו במגזר הציבורי אינה מהותית עד כה.
אתגרים קיימים בשוק
בקרב הישראלים ישנה נטייה לגבור על איכות כאשר מופיעה הרעה כלכלית. חברות הליסינג, לדוגמה, נוטות לרכוש צמיגים זולים יותר, מה שמעיד על שינוי במגמות הצריכה.
סיכום
חברת שנפ, על אף היותה תאגיד קטן, מצליחה להשפיע על הכיס של רוב מחזיקי המכוניות בישראל. בעידן הנוכחי, עם עליית מחירי המצברים והצמיגים, חשוב להיות מודעים למגמות השוק ולתנאים הכלכליים המשפיעים על ההוצאות המשפחתיות