דילוג לתוכן

חמאס בין אכזריות להומניות מזויפת: המאבק על התודעה והשפעתו על הציבור

2025-03-02 03:00:00

בין האכזריות למצגי "הומניות": איזו תדמית חמאס מנסה לייצר?

חמאס והמאבק על התודעה

בצל המשבר המתמשך במשא ומתן לשחרור החטופים הישראלים בעזה, חמאס מייצר תדמיות שונות במטרה להשפיע על דעת הקהל. בתקופה האחרונה, ארגון הטרור מפרסם סרטונים המתעדים את שחרורם של חטופים, המגיעים עם הודעות המביעות הכרת תודה לשוביהם. סרטונים אלה לא רק מציגים את שחרור החטופים, אלא גם חורגים לתוך מעמדי רגש עמוקים, כגון הפרידה הכואבת של האחים איתן ויאיר הורן.

אכזריות ו"הומניות" – כיצד חמאס מנצל את התודעה?

בפרק החדש של הפודקאסט "הכותרת" ב-start, פרופ׳ מורן ירחי, ראש ההתמחות לתודעה והשפעה בדיגיטל בביה"ס לתקשורת באוניברסיטת רייכמן, הציגה את ארבעת קהלי היעד שאליהם מכוון חמאס בתעמולה שלו ברשתות החברתיות. לדברי ירחי, הארגון השתכלל במלחמה האחרונה ועמד על יצירת נראטיבים שמנסים לשלב בין אכזריות למופעים של "הומניות" – כשחטופים נדרשים להביע תודה כאילו שמדובר במרכזי חומלה, למרות הסבל שעברו.

התקשורת הישראלית והאחריות שלה

פרופ׳ ירחי גם הציגה את השאלה כיצד צריכה התקשורת הישראלית לנהוג בנוגע לפרסומים הללו, והאם השידור של טקסי השחרור הציניים הוא הכרחי או שמא עדיף להימנע מכך. השיח סביב השפעת התקשורת על תודעת הציבור והאופן שבו פרסומים אלה עשויים לשרת את חמאס הוא קרדינלי לצורת ההתמודדות עם הארגון.

אם פספסתם

בפרק הקודם של "הכותרת", נדונו תוצאות הבחירות בגרמניה, אשר הביאו לחשש ממגמות ימין קיצוני במדינה – המוכרות כאחת התופעות המדאיגות ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. השיח התרכז בשאלה כיצד תיראה גרמניה בעידן החדש, וכיצד יחסי ישראל-גרמניה עשויים להיות מושפעים מכך.

אתם מוזמנים להאזין לנו כאן ב-start, ולעקוב אחרינו בלחיצה על אחת מהאפליקציות שמתחת לנגן, או בכל מקום שבו אתם נוהגים לשמוע פודקאסטים.

תגיות

#חמאס #תודעה #הומניות #תקשורת #ישראל #פודקאסט #בחירותגרמניה #ימיןקיצוני

Scroll to Top