חמש מגמות ארוכות טווח שעיצבו את נופי ההשקעה
מבוא
בהמשך לכישלון ממשלת האחדות הלאומית להסכים על התקציב הראשון שלה ועד לסנקציות המסחריות של דונלד טראמפ והשפעתן על השוק, המשקיעים בדרום אפריקה מתמודדים עם חוסר ודאות מוגבר. מצב זה מדגיש את החשיבות של שמירה על גישה משקיעה מסודרת. משקיעים הממקדים את תשומת ליבם על היסודות ומכירים במגמות המתמשכות המשפיעות על חברות, מגזרי המשק וכלכלה רחבה יותר, נוטים להשיג תוצאות טובות יותר לאורך זמן.
מגמה 1: מגמות צריכה עולמית משמעותיות
סין מייצרת כשליש מהסחורות בעולם, אך 1.4 מיליארד תושביה מהווים רק 12% מהצריכה הגלובלית. לעומת זאת, ארה"ב מייצרת פחות מ-15% אך צורכת כמעט 30% מהסחורות והשירותים הגלובליים. חוסר האיזון הזה עומד בבסיס צעדים כמו סנקציות "יום השחרור" של טראמפ, שנועדו להניע את הייצור המקומי ולהפחית את התלות בייבוא. מגמות הצריכה משתנות ומונעות משינויים ארוכי טווח בשרשראות אספקה, תמחור והתנהגות צרכנית.
מגמה 2: מגמות בריאות משנות את הרגלי הצריכה
הפופולריות ההולכת ומתרקמת של תרופות חדשה לקולסטרול כמו אוזמפיק, ווגובי ומונג'רו משפיעה על הרגלי הצריכה, בעיקר במגזרי המזון והאלכוהול. התרופות הללו מצמצמות את הרצון לצרוך אלכוהול. על פי הערכות, 80% מהמשתמשים בתרופות אלה הן נשים, שמאמצות אורח חיים בריא יותר, מה שמביא לעלייה בצריכת הבירה ואילו בקייטרגוריית האלכוהול הכללי יש ירידה בצריכת המשקאות החריפים.
מגמה 3: מוצרים ניקוטיניים עם סיכון מופחת צומחים במהירות
בני דור המילניום פונים למוצרים חלופיים כמו וייפים, טבק מחומם ומוצרים מודרניים כמו פouchים ניקוטיניים במקום סיגריות. אמנם מוצרים אלו אינם נטולי סיכון, אך הם נחשבים לפחות מזיקים מהטבק הקונבנציונלי. חברות כמו British American Tobacco מדווחות על גידול משמעותי בקווים המוצרים החדשים שלהן.
מגמה 4: טכנולוגיה, אמון והצמיחה של מותגים ישירים לצרכן
המצאת הסמארטפון שינתה את התנהגות הצרכנים ודחפה את ההשפעה של המדיה החברתית. דוגמה בולטת היא יוטיובר בשם MrBeast, שהשתמש במעמדו כדי להקים מותג חטיפים בשווי 250 מיליון דולר. במקביל, מוצרים תחת מותגי פרטי שמציעים רשתות כמו Woolworths ו-Pick n Pay צוברים פופולריות, המדוברת על לחץ על מותגים מוכרים.
מגמה 5: משמעת נשארת מפתח
למרות שהשוק חווה תנודתיות גוברת בחודשים האחרונים, חשוב לאמץ גישה של השקעה ארוכת טווח. במצבים של חוסר ודאות, משקיעים צריכים להתרכז ביסודות שמניעים את ערך ההשקעות שלהם.
רורי קוטיסקר-ג'ייקובסון הוא מנהל תיקים ב-Allan Gray