התוכנית החשאית נחשפת: כך ישראל העבירה את מטוסי החברות הישראליות לקפריסין – שעות לפני המתקפה
הכנות שקדניות על רקע המצב הביטחוני
שעות לפני תחילת המתקפה הישראלית באיראן, יצאה לפועל תוכנית חשאית להוצאת מטוסי חברות התעופה הישראליות משדה התעופה בן גוריון לשדות התעופה בקפריסין וביוון. נתב"ג, כשער האווירי של ישראל, מהווה יעד אסטרטגי עבור ארגוני טרור, ובפרט עבור איראן. פגיעה של טיל חות'י סמוך לנמל בראשית מאי שיבשה את התעופה האווירית למשך שבועות, והרחיקה את רוב חברות התעופה הזרות.
העברת מטוסים ותיאומים עם השלטונות
במבצע החשאי הועברו לנמלים ביוון ובקפריסין עשרות מטוסים, כלל צוותי אוויר מלאים, הכוללים טייסים, מהנדסי טיסה ודיילים. העברת כלי התעופה הישראליים למדינות השכנות התאפשרה בזכות תיאום של שרת התחבורה מירי רגב ומנהל הרשות לתעופה אזרחית, תת-אלוף במיל' שמואל זכאי. לתיאום זה לא היה ידוע הסיבה להגעת הכמות הגדולה של המטוסים.
גורם המעורה בפרטים גילה כי "כתוצאה מהמטחים האיראנים ביממה האחרונה לעבר המרכז, התפזרו רסיסים בתע"ש ובנתב"ג". הוא הוסיף כי "לשמחתנו, ניקינו את המדינה ממטוסים ישראלים בתוך שלוש שעות לפני שהוטלה הפצצה הראשונה באיראן".
מענה לצורכי ישראלים בחו"ל
לפי דיווחים, הוצאת המטוסים והצוותים נועדה לא רק להגן על המטוסים, אלא גם להפעיל אותם להחזרת עשרות אלפי ישראלים התקועים בחו"ל. ברגע שיתאפשרו הטיסות חזרה, הישראלים יופנו לנמלי התעופה ביוון ובקפריסין מהן ייצאו טיסות חזרה לארץ.
תלות בקשר האווירי והאתגרים הנוכחיים
בעיית התלות של ישראל בקשר האווירי לעולם עלתה במלוא חומרתה במלחמה הנוכחית, כאשר רוב חברות התעופה נמנעו מלטוס לארץ. האיום החמור הרבה יותר של איראן על ישראל הביא לכך שנתב"ג ושדות התעופה הקטנים יותר ברמון ובחיפה נסגרו.
גורם בטחוני אמר כי "נטרלנו את האיום מחמאס ומחיזבאללה, החות'ים עדיין שם אבל עם יכולות מוגבלות, רק איראן נותרה. זו אחת מהסיבות המרכזיות להתמקדות בתקיפת הטילים הבליסטיים". הוא הוסיף כי "הצלחנו לפגוע בחלקים גדולים של האיום הזה, וכעת כשהשמיים באיראן פתוחים, היכולת שלנו לצמצם את הסכנה הזו גדלה משמעותית".
אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו