טייס חיל האוויר ניצל מנחיתה בטהרן בעזרת תדלוק חירום במהלך מבצע "עם כלביא

בעיצומה של המלחמה מול איראן: טייס עמד לנטוש את המטוס מעל טהרן

תקלה חמורה במבצע "עם כלביא"

במהלך המלחמה עם איראן במסגרת מבצע "עם כלביא", טייס חיל האוויר במטוס קרב מסוג בז מצא את עצמו במצב חירום בעקבות תקלה חמורה במערכת הדלק של המטוס. בעת משימת תקיפה סמוך לטהרן, גילה הטייס כי מיכל הדלק כמעט אזל. במצב זה, הוא הזמין מטוס מתדלק לסיוע, ומבצע התדלוק האווירי המורכב התבצע בהצלחה, מה שאפשר לו להמנע מנחיתה לא רצויה על אדמת איראן.

התדרוך לפני התחלת הלחימה

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, תידרך את כל הטייסים לפני פתיחת המערכה. בזמן התדרוך, צפה בר כי לפחות עשרה מטוסים עשויים להיפגע במהלך 72 השעות הראשונות של הלחימה. התדרוך המרשים הדגיש את האתגרים המורכבים של הפעולה ומידת הסיכון הכרוכה בה.

נוכחות אווירית מתמשכת

בעקבות המבצע, חיל האוויר חשף כי ביצע למעלה מ-600 תדלוקים אוויריים, דבר שהקנה לו יכולת לשמור על נוכחות אווירית מתמשכת בעומק שטח האויב. טייסת 120, הידועה בכינוי "ענקי המדבר", ציינה השנה 60 שנה להקמתה. טייסת זו מתמחה בתדלוק אווירי ומביאה לכך שחיל האוויר יכול לבצע תקיפות במרחקים גדולים ועבור מטרות מורכבות.

טכנולוגיה מתקדמת ונתונים על הנתיב

למטוסי התדלוק יש יכולת טיסה למרחקים ארוכים, ומערך הטכני של חיל האוויר מאפשר ביצוע תדלוקים מדויקים גם באזורים מסוכנים. בכל מטוס תדלוק ישנן עשרות טון דלק, מה שמאפשר רציפות בפעולות התקיפה והגעה למרחקים ארוכים, אפילו בעוצמות גבוהה.

ניתוח המצב בלחימה

במהלך המלחמה עם איראן, ישראל הצליחה להשמיט אלפי משגרים וטילים מהמלאי של המדינה העוויינת. ערב המלחמה, כשאירן החזיקה ב-3,000 טילים בליסטיים וב-600 משגרים, כיום נותרו לה רק 1,000 טילים ו-150-200 משגרים.

חוויות אישיות מהקרב

סא"ל (מיל') טייס קרב ותיק בטייסת F-15, אשר משתתף במבצע "עם כלביא", שיתף בראיון על מידת האחריות וההכנה המורכבת שנדרשה לקראת הפעולות האוויריות. הוא הדגיש את הרצון לבצע את המשימות בצורה מושלמת תוך מודעות לגורל המדינה כולה.

המלחמה הנוכחית מול איראן מביאה עמה אתגרים לא פשוטים, אך היא גם מאירה את יכולותיו המרשימות של חיל האוויר הישראלי להתמודד עם מצבים מסוכנים ומורכבים

Scroll to Top