הזדמנות שנייה: בין יום הכיפורים וחמישה עשר באב
ימים טובים לעם ישראל
חכמינו ז"ל ציינו את חמישה עשר באב ויום הכיפורים כימים הטובים ביותר לעם ישראל, אך השוואה בין השניים מעוררת תהיות רבות. בעוד שיום הכיפורים נחשב ליום של תפילה ותענית, ט"ו באב חביב על האוהבים ונקרא "חג האהבה". השאלה המהותית הנשאלת היא: מה הקשר בין ימי החופש והאהבה לבין יום הכיפור המגונן והחמור?
מקורות ההיסטוריה
בספר שופטים, מסופר על אירוע טראגי בו אנשי שבט בנימין תקפו פילגש של אורח עד מוות, מה שגרם למלחמה קשה בקרב הטריבונות. כדי למנוע את חורבן השבט, חכמים הנחו את השורדים לחטוף נשים בחג שהתקיים בט"ו באב, וכך נשמר שבט בנימין.
ט"ו באב – חג האהבה
אירוע זה, כשהוא מסמל הזדמנות שנייה, מביא אותנו לאמונה שיום ט"ו באב הוא אחד הימים הטובים ביותר עבור עם ישראל. משמעותו היא לא רק מתן הזדמנות ליחסים בינאישיים, אלא גם נגיעה למשמעות של סליחה ומחילה.
יום הכיפורים – יום סליחה
ביום הכיפורים, לאחר 40 ימים של התבוננות ותשובה, שב משה רבנו מהר סיני עם לוחות חדשים, סמל למתן הזדמנות חדשה לעם ישראל. כך, ביום זה, בנות ישראל יוצאות לחולל בכרמים, מחפשות את זיווגן ומזכירות לנו את החיבור הייחודי עם הקב"ה.
הזדמנות שנייה בחיים האישיים
חז"ל מלמדים כי הקשרים המבוססים על מחילה הם חזקים יותר. משמעותם של הימים הללו מחייבת אותנו ללמד סובלנות וסליחה. יום הכיפורים מהווה הזדמנות להתחיל מחדש, ובלב השנה נדרש מאיתנו לפתח חיים של מחילה אחד לשני, כדי גם לחכות למחילה מהקב"ה.
קריאה לעשייה
לקראת הימים הקדושים, נבקש מכל אחד ואחת מכם להיות יותר סלחניים, להקשיב ולהבין את הכוונות הטובות של כל אדם באשר הוא. הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, ממליץ לכוון את הלב שלנו למחילה ולאהבה ברוח הימים הללו.