תורים בנמלים: 60% מהאוניות ממתינות בנמל אחד בלבד
מצב התורים בנמלים בישראל
בימים אלו, כאשר טילים מאיראן פוגעים בקרבת נמלי הים בישראל, יותר מ-60% מהאוניות שממתינות מחוץ לנמלים ממתינות לנמל קטן אחד בלבד – מספנות ישראל. מדובר בבעיה קשה שמחמירה את המצב הכלכלי במדינה. מתוך 60 אוניות הממתינות, 38 מהן ממתינות למספנות ישראל, נמל פרטי קטן שמושך אליו יבואנים, כיוון שהנמלים הגדולים אינם מתחרים בו בצורה אפקטיבית.
היסטוריה של הרפורמה בנמלים
בשנות ה-2000, המדינה החלה ברפורמה בנמלי הים, שכללה את הקמתם של שני נמלים חדשים – נמל הדרום, שמופעל על ידי חברת TIL השוויצרית, ונמל המפרץ, שמופעל בידי חברת SIPG הסינית. באותה תקופה גם הוחלט להפריט את נמל חיפה, בבעלות קבוצת אדאני ההודית וגדות הישראלית. בין לבין, נוצר מצב שבו מספנות ישראל הוקצו זיכיונות לפעול בתחום המטען הכללי, אך תהליך זה יצר חוסר שוויון בשוק.
בעיות בתמרוץ ובתחרות
בנוגע למצב הנוכחי, נמסר כי הנמלים הגדולים מתמודדים עם תעריפים ואסדרות עם ועדי העובדים שמקשים עליהם לפעול ביעילות. המדינה קובעת את המחירים שהנמלים יכולים לגבות, אך התעריפים והאסדרות מול העובדים יוצרים עיוותים שמובילים לתורים מתמשכים. פעולה זו פוגעת בכלכלה המקומית, מכיוון שסחורה שממתינה מחוץ לנמלים מחויבת בתשלום שעשוי להתגלגל לצרכן.
השפעות הקורונה
במהלך הרבעון הראשון של 2021, וכתוצאה מהירידה בתפוקה שנגרמה על ידי מגפת הקורונה, נגרם נזק של כ-16 מיליון שקל ליום ביצוא של מוצרי השקעה, וכן לנזק נוסף ביבוא, דבר שהוביל לעלייה באינפלציה.
תחרות בין נמלים
הנמלים החדשים הצליחו ליצור תחרות בתחום המכולות, אך בתחום המטען הכללי התמונה לא השתנתה. האינטרס הכלכלי והאסדרי עדיין נוטה לטובת מספנות ישראל, שהציעה מחיר אטרקטיבי, דבר ששמר עליה נאמנות מצד הלקוחות. בעיה נוספת היא שהתיאומים בנוגע להנחות גורמים למצב בו היבואנים מעדיפים לפרוק את מטעניהם במספנות ישראל, דבר שמוביל לתורים ארוכים בנמלים הגדולים.
פתרונות אפשריים
כדי לפתור את בעיות התורים, המומחים טוענים כי הממשלה צריכה להפעיל לחץ ותמריצים לקידום תחרות בנמלים, מה שיכול להוביל לשיפור המצב. אם המצב לא יתוקן, תנועת האוניות עשויה להחמיר, בשילוב עם סיום עימותים וביטחוניים עתידיים.
בינתיים, המשבר הכלכלי סביב נמלי הים מהווה אתגר משמעותי בפני המדינה, והשפעתו ניכרת בכל שכבות הסחר והכלכלה בישראל