ישראלים בשאלה: מדוע מטוסי הכיבוי לא היו בכוננות מול אזהרות השריפות החמורות?

מחדל כיבוי שריפות: הזנחה בצי המטוסים

זמן הכנה ממושך למטוסי כיבוי

מסתמן כי תהליך הפיכת מטוס “שמשון” למבצעי לצורכי כיבוי שריפות נמשך שעות רבות, וזאת עשוי להיות תלוי בזמינות הציוד והצוותים. תהליך זה כולל התקנת מערכת ייעודית להטלת חומר מעכב בעירה והכנת צוות מיומן להטסה באזורים ייחודיים כאלו.

כדי לקצר את זמן ההכנה של המטוסים, על המערכות לקבוע להיות מאוחסנות בבסיס קרוב, לעבור תחזוקה שוטפת, ולהחזיק צוותים מיומנים זמינים בכל עת.

חוסר מוכנות לנוכח התרעות קודמות

השאלה המעסיקה גורמים שונים היא מדוע לא היו לפחות מטוס אחד או שניים בכוננות, במיוחד בהתחשב בכך שתחזית מזג האוויר והצפי לשריפות היו ידועים. המטוס הראשון הופעל רק בשעה 18:00, שעות רבות לאחר פרוץ השריפה.

התרעות מהפורום האקלימי הישראלי

פורום האקלים הישראלי, שהוקם ביוזמת הנשיא, פנה לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בבקשה לקיים דיון דחוף על הנושא. הם הביעו חשש מהחורף השחון ומהסכנה לשריפת ענק וקריסת תשתיות בקיץ. הפורום מדגיש כי למרות האזהרות החריגות וההתראות, דיון שכזה לא התקיים.

מצב זה מעורר שאלות רבות לגבי מחשבות הממשל בנוגע למוכנות למקרי חירום כאלו.

לסיכום, נראה כי המחדל בהכנת המטוסים להטסתם לכיבוי שריפות מציב אתגר מהותי לגורמי האכיפה וההיערכות בישראל, והצורך בשיפור מהותי במערכות הכיבוי הוא ברור

Scroll to Top