דילוג לתוכן

כיצד חברות נופלות ומהן הסודות להצלחה בעידן הדיגיטלי: מסלולי קורסים מסבירי פנים לסיפורים של קודאק ונטפליקס

אימפריות נופלות לאט: לקחים מההיסטוריה על חברות והסתגלות לשינוי

הקדמה

ההיסטוריה מלאת דוגמאות לאימפריות שהתרוממו לגבהים עצומים אך איבדו את כוחן בעקבות חוסר הסתגלות לשינויים. דוגמאות מהעבר, כמו רומא, העות'מאנים וברית המועצות, מעידות על כך שלעיתים קרובות הנפילה אינה נובעת מיום אחד של קריסה אלא מתהליך ארוך של חוסר התמודדות עם מציאות משתנה. גם בעולם העסקי ניתן לראות את אותו המודל שבו חברות נכשלות עקב התעלמות מסימנים מוקדמים.

סיפורי הצלחה וכישלון

קודאק: ההמצאה שמחלה את עצמה

קודאק שלטה בשוק הstart במשך עשורים והייתה אחראית על המצאת מצלמת הפילם המודרנית. אך עם הופעת המצלמה הדיגיטלית, החברה נתקלה בקושי להסתגל לשינוי. ההנהלה חששה שהמעבר לדיגיטל יפגע ברווחיה מהפילם, מה שהוביל בסופו של דבר לפשיטת רגל ב-2012.

בלוקבסטר: ההחמצה הגדולה

בלוקבסטר, ענקית השכרת הסרטים, לא זיהתה את השינוי שעמד בפתח כשנטפליקס הציעה לרכוש אותה. החברה האמינה כי השיטה המסורתית תישאר רלוונטית, אך עם המעבר לסטרימינג, היא לא הצליחה להתאים את עצמה והפסידה את שוק ההשכרות. בלוקבסטר פשטה רגל ב-2010.

נוקיה: לפני המהפכה

נוקיה הייתה המובילה בתחום הטלפונים הניידים, אך עם הופעת האייפון בשנת 2007, היא לא הצליחה להתריע על השינוי. בזלזלה במערכות הפעלה חדשות וסוגי מסכים משתנים, עד שנאלצה למכור את חטיבת המובייל שלה למיקרוסופט.

חברות שהפכו את הקושי להזדמנות

נטפליקס: מעבר לחזון

נטפליקס חסרה פחד מהשינוי, והחליטה להשקיע במודל סטרימינג במקום להיתפס בדפוסים הישנים של השכרת DVD. הימור זה צלח והחברה היום מייצרת תוכן מדהים ומשקיעה משאבים בהפקות גדולות.

אפל: קאמבק דרמטי

אפל, שעמדה על סף קריסה בשנות ה-90, התחדשה עם חזרתו של סטיב ג’ובס. שינויים מהותיים בטכנולוגיות ובמודלים עסקיים הפכו אותה לחברה המובילה בעולם במונחי שווי שוק.

לגו: מעבר למותג בידור

לגו נאבקה במשבר כלכלי משמעותי, אך בחרה להתפתח וליצור סרטים ומשחקי וידאו. במעבר זה היא הצליחה להפוך למותג בידור עולמי, מבלי להיתפס רק בעסקים של הצעצועים.

מסקנות

מההיסטוריה ניתן ללמוד כי חברות שהיכו בגורל לא נפלו בעקבות טעות אחת, אלא מפני שלא זיהו בזמן את השינויים הנדרשים. החברות שהצליחו עשו זאת מתוך הבנה וצורך להתאים את עצמן לשינויים. בעת השקעה בעסק, יש להסתכל על החזון והיכולת להסתגל, ולא רק על הרווחים הקודמים.


תגים: #עסקים #אסטרטגיה #קודאק #בלוקבסטר #נוקיה #נטפליקס #אפל #לגו #חדשנות #היסטוריה

כתיבת תגובה

Scroll to Top