קשה להבין את המצווה הזו? תיקון חטא העגל והפָּרָה האדומה
חטא העגל והצורך בתיקון
על פי המסורת, טקס חטא העגל, שנעשה על ידי בני ישראל לעבודה זרה, מהווה עבירה חמורה שהצריכה תיקון. כך נמסר במדרשים, כמו במדרש במדבר רבה (19:8), שבו מוסבר בדרך של משל: כאשר בנה של שפחה עשה לכלוך בארמון המלך, אמא שלו היא זו שהייתה צריכה לנקות את הבלגן. אך מה הקשר בין טקס הפרה האדומה וחטא העגל? הפרה האדומה הושגה מזהב שהעניקו אנשים; היא לא נולדה מתוך פרה.
מהות חטא העגל
רבי יהודה הלוי (בספר הכוזרי 1:97) ותובנות נוספות מסבירות שצריך להתחשב ברמה הרוחנית הייחודית של העם היהודי באותו הזמן כדי להבין את החומרה של המעשה. עבור עמים אחרים, פעולה זו לא הייתה נחשבת לחטא ואולי אף הייתה מתפרשת כמוסרית. המניע של בני ישראל היה כן; הם לא רצו לנטוש את ה' אלא לחפש דרכים להתקרב לו, ובמקום זה יצרו דמות שהיא אחת מהצורות המקובלות של עבודת אלוהות בתקופתם, בדומה לבית תפילה כיום.
אם כך, מה הייתה טעותם? הם טעו בניסיון להתקרב לה' באמצעות מעשים שהוסקו מעצמם ששוללים את כוונות ה'. התמונה שהקימו, למרות כוונתם הטובה, היא שנוגדת את מצוות ה', והפכה למכשול עבור אלו ששעפו לעבוד את העגל כדמות אלוהים.
הבנת רצון ה'
למה אסר ה' עלינו להשתמש ביכולת השיפוט שלנו כדי להתקין מצוות חדשות או לשנות קיימות כדי להתקרב אליו? כדי לדעת מה ה' רוצה, עלינו לחקור את מעשיו ואת הדרך שבה הוא מנהל את העולם. כמובן, היה צפוי שהאדם החכם יצליח להבחין באספקטים נפלאים של שלטון ה', אך ה' פעל בדרך שונה. הוא קבע כי טהרה עשויה לנבוע מהמסלולים המובילים לחוסר טהרה.
הכרה בהגבלות שלנו
כיצד זה מתחבר לאפר השואב של הפרה האדומה? טהרה וחוסר טהרה הם פונקציות של קרבה או ריחוק מה', וטהרה אמיתית היא היכולת להתקרב לה' ולממש את רצונו. המוות, לעומת זאת, הוא אבי אבות הטומאה ומשפיע בדיוק להיפך מהכוונה האלוהית שדוחפת לחיים. אדם שמתבונן בתופעה של מוות עשוי לדלות מהממצאים את המסקנה ההפוכה לכך שה' אינו רוצה שברואיו יחיו.
כיצד נוכל לטהר את עצמנו מחוסר הטהרה של המוות? כדי לפצות על הרושם המוטעה של המוות, עלינו להכיר במגבלות השכל האנושי בהבנת שלטון ה' בעולם. בעשיית טקס הפרה האדומה, מצווה שחורגת במובנים רבים מההיגיון, אנו מכירים במגבלות שלנו ומונעים מהמלכודות הנובעות מהסקת רצון ה' ממציאות המוות. נבין גם מדוע המאגדים את אפר הפרה האדומה מתלכלכים בתהליך. רצון ה' אינו יכול להיות נגזר מהדרכים של העולם, אלא רק מהמטרה הסופית; כך גם תהליך טקס הפרה האדומה מייצר טומאה, ורק התוצאה הסופית מביאה לטהרה