2025-03-10 03:56:00
משבר דיפלומטי או מאבק בין חברות עסקיות?
תמצית: ענף הנמלים ומתמודד בשבועות האחרונים עם מתיחות בעקבות ההתנגדות של נמל חיפה למתווה האסדרה החדש של משרדי התחבורה והאוצר, המתמקדת במתן הטבות לנמלים המתחרים.
רקע על המתווה החדש
במסגרת מהלך שנועד להסדיר את כללי המשחק בענף הנמלים, הוענקה לנמלים החדשים הטבה שהשתלמה להם בדמות רציף נוסף לפריקת מטען כללי. הטבה זו הוענקה גם לנמל המפרץ בחיפה, המופעל על ידי חברת SIPG הסינית. חתימת השרים על המתווה הפתיעה את בעלי נמל חיפה, קבוצת אדאני ההודית וגדות הישראלית, ובכירים מקבוצת אדאני הגיעו לישראל בבהילות.
דיפלומטיה במבחן
גורמים המקורבים לבעלי מניות בנמל חיפה טוענים כי האסדרה מתפתחת לאירוע דיפלומטי שמשפיע על יחסים בין הודו, ארה"ב וישראל, נוכח הכוונה להקים מסדרון יבשתי (IMEC) אשר יעבור דרך חיפה ויתחרה בדרך המשי הסינית. המשא־ומתן נמשך עם שני הנמלים הוותיקים: נמל חיפה ונמל אשדוד, והנמל המאוחד נמל הדרום באשדוד, בהפעלת חברת TIL השוויצרית.
תגובות הנמל
נמל חיפה ציין כי הבקשה המשמעותית הממתינה היא שיעבוד הכספים המצויים בקופתו, בסכום של 2.8 מיליארד שקלים, אשר יועדו להשקעות בתשתיות ולצמצום העלויות. הכוונה להאריך את זמן הזיכיון על הנדל"ן בחזית הים של חיפה גם היא נידונה. עוד ציינו אנשי נמל חיפה כי ההחלטות שהתקבלו נעשו מבלי הקצה שניתן להם לשיתוף פעולה והראשונות התמקדו במתן היתר לנמל הסיני.
תהיות על ההשפעות הכלכליות
במאבק בין החברות העסקיות, הושם דגש על החברה ההודית והשנייה שהיא חברת ממשלתית סינית. ההשפעות של מתן ההטבות ל-SIPG מעוררות שאלות רבות לגבי האם תהליך זה יסכן את חזון האמריקאים להקמת ה-IMEC, ובכך יפגע בברית בין המדינות המעורבות.
חלק מהממשלתיים מעריכים כי הקישור בין הנמל הסיני לנמל חיפה עשוי להיות מנוצל ולא לקדם את הברית בין המדינות. תשובות לשאלות אלו עדיין נותרות פתוחות.
Tags: נמל חיפה, מתווה אסדרה, דיפלומטיה, IMEC, SIPG, התחרות בנמלים, אדאני, הברית ישראל-הודו-ארה"ב