מגמת מכירת צמיגים מצביעה על ירידה מתמשכת
ירידה במכירות ברבעון השני
ממצאים מהשיחות האחרונות עם מפיצי צמיגים מצביעים על מגמת מכירות שלילית ברמה שנתית באפריל. זו החודש השלישי ברציפות שבו נרשם ירידה במכירות, כאשר היקף המכירות ירד ב-0.9% באפריל, שיפור לעומת ירידה של 3.6% במרץ. יש לציין כי אפריל 2024 עומד מול השוואה חזקה של 5.1% מהמכירות מאפריל אשתקד. ברמה אזורית, נרשמו תוצאות טובות יותר בצפון-מזרח ובמרכז, בעוד שדרום-מערב וצפון-מערב דיווחו על ירידות. אנו מאמינים שהתוצאות הן תוצאה של אי-וודאות הקשורה למכסים, יחד עם סביבה מתמשכת של דחיית תחזוקה בלתי הכרחית והחלפת צמיגים.
עליות מחירים באופק
בהסתכלות קדימה, נזכיר את ההערות האחרונות מחברת Goodyear Tire & Rubber Co. וממפיצים שסיפרו כי עליות מחירים כבר הגיעו לשוק. שני שלישים מהמפיצים דיווחו על עלאות במחירים באפריל, ואנו מצפים לראות את ההשפעה המלאה של העלאות אלו בסקר שלנו בחודש מאי. מספרים אלו יתמודדו עם השוואה רכה יחסית לירידה של 1.3% משנה שעברה. לאור תנאי תעשייה משתנים עקב גורמים מקרו-כלכליים, המיללים נסעו הם נתון נוסף שיכול להראות את הבריאות הכללית של השוק. מגמות אלו היו שטוחות עד מעט שליליות באפריל, אחרי מגמות חיוביות קלות במרץ, כאשר המיללים נסעו באפריל רשמו ירידה של 0.8% לעומת אשתקד, לאחר עלייה של 0.2% במרץ. תחילת מאי החלה בצורה חזקה, עם עלייה של 4% בשבוע הראשון.
ירידת מחירי חומרי הגלם
העלות של חומרי הגלם הנדרשים לייצור צמיגים בסיסיים ירדה ב-7.4% באפריל לעומת שנה שעברה, והירידה מהחודש הקודם הייתה 5.4%. אם מחירים אלו יישמרו, ניתן לצפות לירידה של 7.5% לעומת שנה שעברה במהלך הרבעון השני של 2025. זה מגיע אחרי עלייה של 1.6% ברבעון הראשון. בהקשר לרכיבים ספציפיים לבניית צמיג, עלויות הגומי הטבעי ירדו באפריל ב-1.8%, זאת הירידה הראשונה מאז אוגוסט 2023. מחירי הנפט ירדו בצורה הדרמטית ביותר – ב-25% לעומת שנה שעברה – בזמן שעלות הבד/כבלים ירדה ב-5%, פחם שחור ב-3.9% וגומי סינטטי ב-0.3%.
ירידה בביקוש לצמיגים
מפצים מדווחים על ירידה קלה בביקוש לצמיגי רכב נוסעים וצמיגי מסחר קל באפריל, בטווח של אחוזים בודדים. עשרים אחוז מהמפיצים הקטנים דיווחו על מגמות ביקוש שליליות לחודש, שיפור ממרץ בו 100% מהמפיצים דיווחו על ירידה בביקוש לצרכנים. חששות ממכסים וסביבה מקרו-כלכלית קשה היו הסיבות לכך. נציין גם כי חודש אפריל עמד מול השוואה קשה מאפריל 2024, בו 23% מהמפיצים דיווחו על מכירות חיוביות.
נראה כי הצרכנים כיום נוטים לבחור בצמיגים בדרגת שלישית במקום בדרגות ראשונה ושנייה, כשהדרגה השלישית הייתה מבוקשת ביותר בשוק, שזהו המקרה ה-11 מתוך 12 חודשים. בעבר סקרי הצרכנים הראו שדרגת השנייה מדורגת גבוהה, אך בשנה החולפת זה לא היה המצב. צמיגים בדרגה הראשונה חזרו במעט להצלחה באפריל, מה שסימן את חודש השני ברציפות שבהם הם מדורגים במקום השני, כאשר צמיגים בדרגה השנייה ירדו למקום השלישי.
מנגד, נראה שהצרכנים אשר נמצאים בשוק כיום מחפשים צמיגים בעלי ערך גבוה במחיר הנמוך ביותר האפשרי, כאשר התערבות במחירים וחששות ממכסים משפיעות על הרגשות שלהם. עם זאת, ההצלחה של הצמיגים בדרגה הראשונה אינה מפתיעה, שכן צרכנים מהשוק הגבוה עדיין מעוניינים בצמיגים בעלי ביצועים גבוהים ולא במחיר הנמוך ביותר.
בחנויות, אנו מצפים לראות המשך עליות וירידות בעירבוב במכירות, אך צפו לראות את הדרגה השנייה שומרת על הביצועים הגבוהים ביותר לאורך זמן, כאשר הצרכנים מאפרים בין מחירים ואיכות