מורים נעלמים: האם התירוצים שרים של התלמידים יהפכו למגיפה במערכת החינוך?

המורה, הבאת פתק מחלה?

המצוקה במערכת החינוך

בעשור האחרון התדרדר מצב מערכת החינוך בישראל, והיא מתמודדת עם בעיות רבות שמטרידות את ההורים ואת התלמידים כאחד. מורים מרבים להשתמש בשביתות ובפסקי זמן כדי להביע את מחאתם על תנאי עבודתם, מה שמוביל לכך שההורים הפרטיים ממשיכים להיתקל בשיבושי לימודים תכופים. כהורה לשלושה ילדים במערכת החינוך — יסודי, חטיבה ותיכון — חוויתי את כל סוגי השביתות והעיצומים. מצטבר אצלי רגש של אדישות כלפי הכותרות הקבועות שמבשרות על שביתת מורים נוספת.

האלטרנטיבה לתירוצים

לאחרונה, נחשפתי למגמה מדאיגה בקרב מורים, המשתמשים בתירוצים שונים כדי להימנע מהגעה לכיתה, כמו "הכלב אכל לי את מערך השיעור". בעוד שברקע ההומור שבמצב זה טמונה מסר בעייתי, המורים שאמורים להוות דוגמה אישית לתלמידים עלולים להעביר מסר של חוסר מחויבות. "או שנקבל מה שאנחנו רוצים או שבעצם קצת כואבת לי הבטן מחר" — אם לא נוביל שינוי, נושאים אלו רק יעמיקו את חוסר האמון במערכת החינוך.

עמדות ההורים והדרישות מהמורים

כשהמורים מציגים גימלים בבחינות או מקיימים דיונים אודות שביתות, יש לזכור שגם ההורים משחקים תפקיד בשיח. התעסקות במערכת החינוך לא צריכה להתרכז רק בעיתות משבר, אלא להיות חלק מהמעורבות של ההורים בשגרה. במקום להמתין לשביתה כדי להבין מה קורה, עלינו לעודד מעורבות בכל השנים.

המוטיבציה של מורים

אל תטעו, ישנם מורים רבים שמבצעיים את משימתם מתוך תחושת שליחות ואכפתיות. עם זאת, יש צורך להיות מציאותיים ולהכיר בכך שהמערכת לא מספקת את התמורה שמגיעה להם, ועל כן מחאתם יכולה להיראות לגיטימית.

מה הדרך קדימה?

כדי למנוע מצב שבו מורי ישראל ירגישו צורך להשתמש בתירוצים מתוך כיתה, יש צורך בהגברת מעורבותם של ההורים. כאשר המשא ומתן על תנאי העבודה עולה לשיח הציבורי, נדרשת הבנה משולבת של both sides — המורים, התלמידים וההורים — כדי להוביל לשינוי חיובי. העובדה היא, כי אם לא נתחיל להתעניין בחינוך ובתהליך שלו ולא רק כשיש שביתה, נוכל להתחיל לראות שינוי אמיתי במערכת.

Scroll to Top