המחדל הגדול: משרד התחבורה לא נערך למלחמה – כך הישראלים נתקעו בחו"ל
היערכות מדינת ישראל למלחמה
מאבקי הביטחונית שהתעוררו בעקבות המלחמה עם איראן חשפו בעיות משמעותיות בהיערכות של משרד התחבורה. גורמים בענף התיירות והטיסות טוענים כי לא התקבלה התארגנות מספקת משירותי התחבורה לאירועים בלתי צפויים, מה שגרם לישראלים רבים להיתקע בחו"ל. "צה"ל ומערכת הביטחון נערכו למלחמה, אבל מדינת ישראל ומשרד התחבורה לא נערכו לאירוע הזה" אמר אחד מהגורמים.
אי היכולת לחזור הביתה
במהלך המלחמה, איחוד האפשרויות ליציאה מישראל הפך למוגבל. הדרך היחידה ליציאה הייתה רכיבה לירדן או מצרים, ובכך נוצרו בעיות רבות לנוסעים. "ישראל נמצאת כמדינה שאין אפשרות הגעה ויציאה אליה וממנה בדרך האוויר או הים", ציין גורם בתיירות.
פתרונות לא מומשו
אחד הפתרונות המוצעים היה לפתח קווי ספנות מנמלי אשדוד וחיפה לקפריסין ולפיראוס ביוון. בשנות השמונים והתשעים, קווים אלו היו פעילים אך לא היו רווחיים. עם זאת, מוסד התחבורה היה יכול לחדש את השירות ולהפוך אותו לפופולרי באמצעות הסכמים עם ממשלות יוון וקפריסין. "אם משרד התחבורה היה מגיע לסיכומים עם ממשלות יוון וקפריסין לגבי כניסת רכבים ישראליים, זה היה מאפשר לישראלים לנסוע באירופה עם רכבם", הסביר גורם בענף.
היערכות לא מספקת
גורמים בתיירות טוענים כי משרד התחבורה לא היה מוכן למצב הזה. "שלושה או ארבעה ימים בתוך האירוע לא ניתן למצוא פתרונות. זה כבר מאוחר", הוסיף הגורם. היה ניתן ליצור הסכמות עם קפריסין ויוון לפיהן שדות תעופה במדינות אלו יהפכו לשדות תעופה קדמיים, דבר שהיה מאפשר טיסות ישירות ויעילות יותר לישראלים.
החזרת הישראלים הביתה
בשעות הבוקר, עגנה בנמל אשדוד ספינה של חברת הספנות מנו, על סיפונה למעלה מ-1,500 ישראלים. אנשי מפקדת "אלון" בשיתוף חיל הים טיפלו באזרחים שמצאו עצמם מחוץ למולדתם והנחו את ההגעה לביתם במהירות וביעילות. המצב הנוכחי מצביע על הצורך הדחוף בשיפור וביצוע תהליכים מתאימים במקרה של חריגות בטחוניות נוספות.
סיכום
בעוד שצה"ל ומערכת הביטחון נערכו למלחמה, משרד התחבורה נכשל בהיערכות מספקת, דבר שגרם לישראלים רבים להיתקע בחו"ל. ספקולות על כך שדרושים הסכמים מראש עם מדינות שכנות כדי למנוע מצבים דומים בעתיד מעלות את הצורך בהיערכות נאותה ובחינה מחודשת של שיטות התחבורה בארץ.
Photo Credit: אבשלום ששוני