מטוס F-35B תקוע בהודו: אתגרים טכנולוגיים והחשש מביטחון מידע מונעים תיקון מהיר

מטוס ה-F-35B תקוע בהודו בעקבות בעיות בטחוניות ותקלות טכניות

סיבות להנחתת החירום

מטוס ה-F-35B הבריטי תקוע בהודו במשך יותר משבועיים לאחר שנאלץ לבצע נחיתת חירום. ההנחה התמקדה במכשולים טכנולוגיים וביטחוניים, כאשר הודו, שלא רכשה את המטוס מארצות הברית, אינה חשופה ליכולותיו הטכנולוגיות. דיווחים מצביעים על כך שהממשל האמריקאי מונע גישה למומחים מקומיים במטרה למנוע חשיפה לטכנולוגיות סודיות שמהן עשוי להיווצר סיכון ביטחוני. המטוס, שנמצא במבצע בשגרה, נתקל במזג אוויר קשה ולא הצליח לחזור לספינת נושאת המטוסים הבריטית HMS Prince of Wales ממנה המריא.

בעיות טכניות וניסיון תיקון

לאחר שאירעה תקלה במנוע, המטוס נחת בהצלחה בהודו אך התקשה להמריא מחדש בשל בעיה הידראולית. על אף הניסיונות של טכנאי הצי המלכותי, הבעיה ההידראולית נותרה ללא פתרון גם לאחר 10 ימים. כעת צפוי להגיע להודו צוות מומחים של כ-40 איש מבריטניה בצירוף כוח אדם מארה"ב במטרה לבדוק ולתקן את המטוס במקומו.

שרים ואחראים ממשרד ההגנה הבריטי הביעו תמיכה במאמצי התיקון והעבירו מסרים על שיתוף פעולה עם הממשלה ההודית. שר הכוחות המזוינים הבריטי, לוק פולארד, ציין בדיון בבית הנבחרים כי "העבודה עם החברים ההודים נמשכת, ואני בטוח שהביטחון של המטוס בידיים טובות".

אבטחת המטוס ואתגרים תפעוליים

המטוס שמור תחת אבטחה קפדנית, עם נוכחות של כוחות בריטים וכוח האבטחה התעשייתית הממשלתית של הודו. ה-F-35B נחשב למטוס הקרב המתקדם ביותר בבריטניה, המסוגל לנחות ולהמריא מנושאות מטוסים קטנות טכנולוגית.

עם זאת, נוכחותו הממושכת של המטוס במדינה שאינה חבר בשותפות נאט"ו עוררה חששות אצל חברי פרלמנט בריטים בנוגע לסיכונים תפעוליים ואבטחת מידע. בינתיים, משרד ההגנה הבריטי טרם מסר מתי יתאפשר למטוס לחזור לשירות.

התפתחויות ותכנונים לעתיד

אם מאמצי התיקון במקום לא יצליחו, ישנה אפשרות שהמטוס יועבר back to England or to HMS Prince of Wales using a military transport aircraft such as the C-17 Globemaster. האירוע מדגיש את האתגרים הטכנולוגיים של הפעלת מטוסי דור חמישי במבצעים רחוקים, ואת הקושי בשמירה על התחזוקה של מערכות מתקדמות בהרחקה מהבסיס הביתית.

נראה כי המצב הנוכחי מצריך תשומת לב מיידית, ומומחים פועלים בשטח במטרה להחזיר את המטוס לפעולה במהרה

Scroll to Top