מיי הריטאג' תפצה את לקוחותיה הישראלים: זאת הסיבה
הסדר פשרה חסר תקדים בבית המשפט
בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר לאחרונה הסדר פשרה חסר תקדים בין אוריה איתני, תושב ישראל המתגורר בגרמניה, לבין חברת מיי הריטאג' – אחת מחברות הגנאלוגיה הגדולות בעולם. ההסדר יזכה את לקוחותיה ישראלים לפיצויים כספיים ישירים וישנה את מדיניות החידוש האוטומטי של החברה באופן יסודי.
רקע המחלוקת
המחלוקת החלה כאשר איתני, שהתנסה בשירותי החברה לחקר שורשים משפחתיים, גילה כי המינוי שלו חודש אוטומטית בסיום השנה הראשונה. החידוש התבצע ללא הסכמתו המפורשת, ולמחיר גבוה ב-70% מהמחיר המקורי. לאחר שניסה לבטל את החידוש ולקבל החזר כספי, החברה סירבה להשיב לו את הכסף, דבר שהוביל אותו להגיש בקשה לתביעה ייצוגית.
פרטי ההסדר
לאחר הליכי גישור ממושכים, הצדדים הגיעו להסדר המפצה את הלקוחות הישראלים אשר מינוייהם חודשו אוטומטית במהלך שבע השנים שקדמו להגשת הבקשה. החברה חילקה את הלקוחות לשתי קטגוריות:
לקוחות עם "שימוש מועט"
לקוחות שעשו עד חמישה שימושים בפונקציות המתקדמות יקבלו פיצוי של 70% מההתייקרות ו-70% מהמחיר המקורי.
לקוחות עם "שימוש מרובה"
לקוחות שעשו שישה שימושים או יותר יקבלו פיצוי מופחת – 70% מההתייקרות ו-30% מהמחיר המקורי.
מנגנון הפיצוי
מיי הריטאג' תעביר את הפיצוי ישירות לאמצעי התשלום של הלקוחות תוך 14 ימי עסקים. לקוחות שפרטי התשלום שלהם אינם זמינים יהיו חייבים למסור פרטי תשלום חלופיים במשך 45 יום, ואם לא יעשו זאת, הפיצוי יועבר לקרן מיוחדת.
השינויים המתקדמים
כחלק מההסדר, מיי הריטאג' עדכנה את תנאי השימוש כך שההתקשרות עם לקוחות ישראלים תוגדר כ"עסקה מתמשכת בלתי קצובה". משמעות הדבר היא שלקוחות יכולים לבטל את המינוי בכל עת ולשלם רק עבור החלק היחסי של התקופה בה השתמשו בשירות.
סיכום
השופטת נועה גרוסמן ציינה כי מדובר בהסדר "ראוי, הוגן וסביר" שמטיב עם הלקוחות. הסכם זה מדגיש את היכולת של תביעה ייצוגית לפעול בצורה כזו שתשמור על זכויות הצרכנים ותספק להם פיצוי במקרים של הפרות מצד חברות