ניתוח מכסי טראמפ: הטבות מס לרכבים אמריקאיים לא יענו על צרכי השוק הישראלי
רקע על המכסים האמריקאיים
בשבוע שעבר הודיע משרד האוצר על סדרי יום שיידונו עם ממשל טראמפ בנוגע למכסים על סחורות שונות, כולל הפחתת מס קנייה לרכבים חשמליים אמריקאיים ורכישת רכבים מתוצרת ארה"ב לצי הממשלתי. עם זאת, חוץ מטסלה, לא נראה כי לשוק הרכב האמריקאי יש התאמה לשוק הישראלי.
לאחר דיונים עם ממשל טראמפ, הודיע כי המכסים שהטיל טראמפ על מגוון סחורות יעוכבו לשלושה חודשים, אך המכסים על מכוניות שיישמרו בגובה של 25% נותרו בתוקף. המשמעות היא שהיצרנים מחוץ לארה"ב יצטרכו לשאת במסים מוגדלים, מה שצפוי להשפיע על מחירי הרכבים.
תגובות יצרני הרכב
יצרני הרכב, כולל לנד רובר ויגואר, עצרו את המסירות בארה"ב, בעוד שמרצדס בנץ הודיעה שתספוג את המיסים הגבוהים כדי להגן על לקוחותיה. אאודי הקפיאה את פעילות הייצוא, ומיצובישי לא שחררה רכבים שכבר נחתו בארה"ב.
גישות משרד האוצר
במהלך הדיונים העדיף משרד האוצר להציג צעדים להפחתת המכסים, עם כוונה לבחון אפשרות של שימוש ברכב אמריקאי כקלף מיקוח. הצעדים הנידונים כוללים הפחתת מס קנייה על רכבים חשמליים ורכישת רכבים לצי הממשלתי והצבאי.
למרות זאת, צעדים אלה אינם בהכרח משיבים על צורכי השוק הישראלי. דגמי הרכב החשמליים המוצעים בשוק האמריקאי אינם תואמים את הדרישות וההעדפות של הצרכנים הישראלים.
ניתוח שוק הרכב החשמליים
שוק הרכבים החשמליים האמריקאיים מציע מגוון דגמים, אך כשמנתחים את המצב בישראל עולה שאין היצע ראוי. לדוגמה, מחירה של טסלה Y בישראל עומד על 247 אלף שקל לאחר עליות במס הקנייה, מה שמרחיק אותה מהקטגוריה העממית. טסלה 3, אף היא יקרה מדי עבור רוב הצרכנים.
רכבים כמו פורד מוסטאנג מאך E, נמכרים בשוק הישראלי במחירים גבוהים, ולעיתים אף יותר מ-300 אלף שקל. הבעיה היא שבישראל הצרכנים מעדיפים דגמים אחרים שלא מיוצרים בארה"ב, ולעיתים קרובות רכבים אמריקאיים נחשבים ליקרים ולא מתאימים לצרכיהם של הישראלים.
סיכום
המכסים החדשים והצעדים המוצעים על ידי ממשלת ישראל במטרה להקל עליהם אינם צפויים לייצר שינוי של ממש בשוק הרכב הישראלי. הסיכוי שהמכירות של רכבים אמריקאיים יגדלו נראה נמוך, במיוחד לאור היעדר התאמה בין הצרכים הישראלים להיצע האמריקאי. בשוק זה יש לשקול בכובד את האפשרויות שהסחר עם מדינות כמו קוריאה וסין מציע, שכן הן עשויות לשים לב להשפעות מלחמת הסחר הזו
יש לחפש פתרון שיתנוף את האיומים הכפולים בשוק הרכב בישראל.
הצעה טובה, כדאי להתחיל לפעול מהר
הזמן למצות על רכבים חדשים ויד שנייה
יש לחקוק תוכנית יעילה להתמודדות עם האתגרים האלו בשוק הרכב בישראל.
הצעה מעניינת, אולי חייבים לחשוב על פתרונות יציבים לטעם האמריקאי.
יש לפתור בעיה זו בצורה מהירה ויעילה!
האם יש פתרון יעיל לבעיה זו?
יעדיף להחיל מכסים על רכבים יבשים.
אני מקווה שהמשטרה והממשלה יצליחו למנוע הורדת מחירי הרכבים في אי פעם
יש לצמצם שימוש ברכבים פטורים.