מכס ורוד: נשים משלמות יותר על בגדים בארה"ב
מכסים גבוהים יותר על בגדי נשים
מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, מערכת המכסים האמריקאית מטילה שיעורי מכס גבוהים יותר על בגדי נשים בהשוואה לבגדי גברים. נכון לשנת 2022, המכסים המוטלים על בגדי נשים עמדו על average 16.7%, בעוד ששיעור המכס על בגדי גברים היה 13.6%. כך נוצר פער של 2.9 נקודות אחוזים בשיעורי המכס, תופעה שהחוקרים והמציגים מכנים אותה "מכס ורוד".
דוגמאות לשיעורי מכס
ב-2017, שיעור המכס על חליפות נשים עמד על 15.1% בהשוואה ל-13.3% על חליפות גברים. גם בתחום התחתונים נמצא פער משמעותי, כאשר תחתוני נשים חויבו ב-12.8% מכס, בעוד שתחתוני גברים היו במכסה של 8.6%.
עלות נוספת לנשים
על פי מחקר שנערך על ידי אדוארד גרסר, סגן נשיא במכון למדיניות פרוגרסיבית, נשים משלמות בממוצע דולר אחד יותר לכל פריט הלבוש מאשר גברים. בסיכום שנתי, הפער הזה מצטבר לעלות של למעלה מ-2 מיליארד דולר לנשים.
השפעת מכסים חדשים
המכסים שהוטלו על ידי ממשל טראמפ נועדו, בין היתר, להחיות את התעשייה האמריקאית. למרות שהצעדים הללו עשויים לצמצם את הפער בין המכסים המוטלים על בגדי נשים וגברים, יש לזכור שנשים מוציאות יותר כסף על בגדים. בשנת 2023, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה האמריקאית מסרו כי נשים מוציאות בממוצע 655 דולר בשנה על בגדים, לעומת 406 דולר לגברים.
זינוק אפשרי במחירי הבגדים
לפי מחקר של אוניברסיטת ייל, מחירי הבגדים בארה"ב עלולים לזנק ב-64% בעקבות מכסים חדשים. הפגיעות תתרכזנה בעיקר אצל משקי בית מעוטי יכולת, היות ורוב הביגוד הנמכר בארה"ב מיובא. בחירה של בגדים בסיסיים כמו גרביים, תחתונים, חולצות טריקו ונעלי ספורט עלולה לעלות יותר עקב מכסים גבוהים המוטלים על מוצרים אלה.
מכסים לפי סוג הבד
לא רק המגדר משפיע על שיעורי המכס; גם סוג הבד תורם לכך. בדי יוקרה כגון קשמיר, צמר ומשי מוטלים שיעורי מכס נמוכים, בעוד שבדים יומיומיים כמו כותנה, פוליאסטר וניילון משויכים לשיעורים גבוהים יותר.
בנושא זה, השיח הציבורי סביב "המכס הוורוד" ומכסי בגדים עתידיים ימשיך להתעורר, כאשר יש לצפות להשפעות הכלכליות שיביאו שינויי מדיניות עתידיים
אולי נצפה ירידה במחירי הבגדים בקרוב עקב תהליכי המסחר.
אולי נראה כי המלחמה על הסחר לא תסתיים בקרוב כך שיתכן שהמחירים ירדו עוד.
זה תלוי בסוג הבגדים בהחלט.
תמיד ייתכן שיש לשלם עוד יותר על בגדים, מעניין לראות איך זה ישפיע על הצרכן הסופי.