מניין שנות עולם: הבנת הקונספט ההיסטורי

מניין שנות עולם: הבנת הקונספט ההיסטורי

מהו מניין שנות עולם?

מניין שנות עולם הוא שיטה חישובית המעריכה את גיל העולם ואת הזמן שחלף מאז בריאת העולם, כפי שתואר בתורה ובמסורת היהודית. ישנה ההבנה שמדובר במערכת שמבוססת על מסורת דתית-יהודית, ולאו דווקא על נתונים מדעיים. חישוב זה מהווה חלק בלתי נפרד מהתפיסה הדתית וההיסטורית של היהדות, כאשר הרבנים והפרשנים במשך ההיסטוריה ניסו להסביר ולהבין את סדר הזמן והאירועים שהתרחשו בו.

המקורות למניין שנות עולם

מניין שנות עולם מתבסס בראש ובראשונה על חישובים הגלומים במקרא. המידע הקרדינלי טמון בספרי בראשית ותהילים, כאשר חכמים בחשבון מחברים תאריכי דמויות מקראיות שונות עם תיארוך של אירועים היסטוריים המרכזיים, כמו היציאה ממצרים, בניית המקדש ועוד. בשיטה זו, כל דמות מקראית זוכה לערך זמן שמכיל את השנים שבהן חיו או את התקופות המוכרות. לדוגמה, לפי השיטה, אברהם אבינו חי 175 שנה, ישמעאל חי 137 שנה, והווה אומר שיש לחבר את כל השנים האלה כדי להגיע למניין.

השיטה הקלאסית לחישוב מניין השנים

על פי המסורת, מנין השנים הקלאסי מתחיל מבריאת העולם. כשנבדק תאריך זה, נמצא כי הוא חישב שנה לקיומו של העולם. לפי רוב המקורות, תאריך זה מתאר את שנת 3760 לפני הספירה (שנה 0 בהתאם למניין זה). חכמת התורה זהבהביאה לציון המועד כ"שנת תשרי" – כלומר, בעוד שמנין השנים במנייני העולם נפוצה סביב ראש השנה, התחליף ההיסטורי מציע גישה שונה לגבי תחילת השנה.

האירועים המרכזיים במניין השנים

בחישוב מניין שנות העולם נחשבים מספר אירועים לכדי גדר זמן:

  1. בריאת העולם – המסורת מתארת כי בריאת העולם קרתה במועד מסוים בתאריך ט"ו בתשרי.

  2. תאריך של אברהם – ישנו תאריך מרכזי בהיסטוריה שמתאר את חיי אברהם אבינו; אירוע זה נחשב לאבן דרך בתכנון האמונה החדשה.

  3. יציאת מצרים – הרעיון הזה מתאר את התקופה בה עם ישראל נשא את כבודו ממצרים ומשם נבנה הקולקטיב היהודי.

  4. מתן תורה – התאריך המוכר ביותר, שבו ניתנה התורה לעם ישראל בהר סיני.

  5. בניין המקדש – אחת הנקודות ההיסטוריות החשובות בשלהי ימי הבית הראשון.

המחלוקות סביב מניין השנים

כמובן, מניין השנים נושא עמו מחלוקות רבות. יש המאמינים שגיל העולם אינו נמדד רק לפי המסורות היהודיות, אלא עוסק בלחוקי המדע יחסית לתהליך בריאתו. ישנם הוגי דעות כמו רמב"ם שהביעו ספק גובר באשר לדיוק החישובים והפנו את המאמינים לנגד עיניהם שאי אפשר לכמת את בריאת העולם על פי שנים.

קבוצות השונות בתפיסת הזמן

לצד המניין היהודי, ישנן שיטות נוספות, כגון:

  • המניין הנוצרי – שבו שנת הלידה של ישו נחשבת לשנה 0, ואירועים ידועים מחושבים על פיו.

  • המניין המוסלמי – המבוסס על ההג'רה (ההגירה של מוחמד ממכה למדינה) בשנת 622 לספירה, ומתחיל את מניינם משם.

הקשרים בין המדע לדת במניין השנים

כחלק מהשיח סביב מניין שנות העולם, ישנן סוגיות שנעות בין מדע לאמונה. המדע מעודד גישות שהן נוגדות את הפרשנויות הדתיות, במיוחד בעידן המודרני, שבו קיים ידע רחב על גיל כדור הארץ והיקום. מדענים עושים מגוון חישובים, כגון חישובים גיאולוגיים וגנומיים, כדי לקבוע גילעולמות בעלי חיים, אשר חורג באופן משמעותי מהערכות הדתיות.

ואולם, השיח בנושא זה לא נגמר בהיבט המדעי בלבד, אלא נוגע בעימותים תיאולוגיים ועקרוניים המובילים לעיתים להתנגשות בין חוקים אמוניים וחוקי הטבע. יש החושבים שדווקא ההתמודדות עם עובדות מדעיות מחייבת את עולם הדת לעדכן את המסורת כך שתוכל להתמזג עם המדע המודרני.

בנייה מסורתית על הרעיון של הזמן

המעבר בין ארכיונים ומסורות, כמו גם הבנת היהדות, ימשך לחדש את החשיבה על מניין שנות עולם. חשבות הקהילות הדתיות, ההיסטוריוניות, והפילוסופיות, תעסוק מבלי סיום במעגלי הזמן, ומעמדו של כל אדם בחברה בתוך הסיפור ההיסטורי שמהווה את תשתית הזהות היהודית.

סיכום המידע המתקבל ממניין שנות עולם

לסיכומו של דבר, מניין שנות עולם הוא מושג בעל רבדים שונים – הן לפי המסורת הדתית, הן מבחינה היסטורית והן בעידן המודרני. התפתחויות אלה מאפשרות הן הכרה אודות החוקים המאפשרים את צמיחת אדם ותהליכים מסורתיים, ובו בזמן את הכרת פני הזמן והעולם בעידן של תגליות חדשות ומגוון רחב של דרכי מחשבה. הזמן, לפחות כפי שנראה על דפי ההיסטוריה והמדע, הוא רב מובן ופותח פתח לפילוסופיות של אמת יותר מגוונות.

כתיבת תגובה

Scroll to Top