משרד האנרגיה לחייב יבואני רכב לייבא חשמליות ולייקר דגמי בנזין
הפנייה למשרד האוצר
מנכ"ל משרד האנרגיה, יוסי דיין, פנה למנכ"ל משרד האוצר, אילן רום, בדרישה לקבוע את מס שווי השימוש על רכבים חשמליים ל-5 השנים הבאות ולעצור את העלאת מס הקנייה המתוכננת על חשמליות בשנה הבאה מ-45% ל-57%. דיין תיאר את מצבה של שוק הרכבים החשמליים בישראל כקריטי, בעקבות ירידה של 50% בנתח השוק של החשמליות בשנה הנוכחית.
נתונים על שוק הרכבים החשמליים
נכון להיום, בישראל נוהגות 185,000 מכוניות חשמליות, אך רק 28,900 רכבים חדשים נוספו לכבישים מתחילת השנה, דבר שגרם לירידה מנתח השוק מ-25% ב-2024 ל-16% ב-2025. המידע הזה עלול לא להדאיג את משרד האוצר, שכן רכבים חשמליים מחויבים במס קנייה נמוך יחסית, בעוד שמקביל ההטبات לרכבי בנזין והיברידים נותרות גבוהות.
השלכות על האקלים והחברה
דיין טוען כי הרכב החשמלי הוא כלי מרכזי להפחתת זיהום האוויר בישראל, שכן הוא מפחית את פליטת המזהמים לעומת רכבי דלק. מעבר לכך, רכבים חשמליים מפחיתים גם את זיהום הרעש, ובכך תורמים לשיפור האיכות הוויר והחיים בערים הגדולות. דיין מוסיף כי חשוב שהמעבר לרכב חשמלי יתבצע גם בקרב השכבות המוחלשות בחברה.
הצעת פתרונות
כחלק מהצעדים המוצעים, דיין מבקש לקבוע מתווה ארוך טווח למס הקנייה על הרכב החשמלי, ולשמר את ההטבה בשווי השימוש במשך 5 שנים. כיום עומדת ההטבה על 1,350 שקל לרכב חשמלי, לעומת סכומים נמוכים יותר לרכב היברידי ולפלאג אינן.
רגולציה אירופית
לבסוף, דיין מציע לאמץ את הרגולציה האירופית, המחייבת יצרני רכב להגיע לרמת פליטת זיהום מאתגרת ומחייבת אותם למכור כמות משמעותית של רכבים חשמליים. משרד האנרגיה מציע להעביר את החבות והקנסות גם לייבואנים בארץ.
סיכונים עתידיים
אף על פי שהמשרד מציע פתרונות, הוא מציין כי קיים חשש שייקור רכבי הבנזין עלול להקשות על אוכלוסיות שאין להן את האפשרות לטעון רכבים חשמליים בבית.הצעד המתבקש לדעת משרד האנרגיה הוא להרחיב את היצע עמדות הטעינה הציבוריות, אך נכון להיום לא הוקצה תקציב לצורך כך.
לסיכום, משרד האנרגיה מדגיש את הצורך לעצב מתווים מיסוי חדשים שיביאו להחזרת הצמיחה בשוק הרכבים החשמליים, במטרה להשיג את היעדים הסביבתיים של ממשלת ישראל ולהפחית את זיהום האוויר במדינה