פסק דין עקרוני: מסעדת "שגב אקספרס" מחויבת להשיב כספים למלצרים
רקע הפרשה
פסק דין משמעותי שהתקבל לאחרונה בבית הדין הארצי לעבודה מחייב את מסעדת "שגב אקספרס", הממוקמת בקניון הזהב בראשון לציון, להשיב כספים שנוכו מהטיפים של המלצרים שעבדו במקום בין השנים 2019 ל-2022. מדובר במסעדה פופולרית באזור, ועכשיו היא נתונה במרכז פרשה משפטית חשובה העוסקת בזכויות עובדים.
ניכוי מהטיפים
לפי פסק הדין, "שגב אקספרס" נקטה במדיניות של הפחתות שיטתיות של סכומים מהטיפים של המלצרים, בטענה שהכספים הולכים לכיסוי זכויות סוציאליות. בתחילה, ניכו מהטיפים סכום של כ-20%, אולם בעקבות מחאות מצד העובדים, נוכו סכומים נמוכים יותר שנעו בין 10% ל-20%. המאבק החל ביוני 2019, כאשר קבוצת עובדים במסעדה הביעה התנגדות למדיניות החדשה והחלה בהליך משפטי ממושך.
החלטות בתי הדין
בפברואר השנה, קבע בית הדין האזורי בתל אביב כי ההתנהלות של המלצרים שיקפה הסכמה לשינויים שנעשו. אלא שבערעור שהובילה הנשיאה (בדימוס) ורדה וירט-ליבנה, יחד עם השופטות לאה גליקסמן וחני אופק-גנדלר, נפסק אחרת. בית הדין קבע כי לא ניתן להסיק שהעובדים הסכימו לקיזוז מהטיפים, במיוחד כאשר הם בחרו להתאגד בתגובה לצעדים החד-צדדיים של המעסיק.
דרישות להסכמה רשמית
בית הדין הדגיש כי כל שינוי מהותי בחוקי העבודה דורש הסכמה מפורשת ובכתב מהעובדים, ולא ניתן להניח שהמשך העבודה מהווה אישור לשינוי בתנאי העבודה.
חוסר תום לב
בנוסף, צויין כי "שגב אקספרס" פעלה בחוסר תום לב כאשר החלה בניכויים תוך כדי ניהול משא ומתן עם ההסתדרות. פסק דין זה מסמן שינוי משמעותי בזכויות עובדים בתחום המסעדנות ומבצע רוויזיה על פרקטיקות חיווט טיפים שנחשבו למסורתיות בשוק הזה.
המקרה הזה מצביע על חשיבותה של שקיפות ותהליך תקין במערכות יחסים בין מעסיקים לעובדים, ומדגיש את הצורך בהסכמות ברורות בעניין זכויות העובדים