דילוג לתוכן

קטגוריות נבחרות

“מצוקה בכוח אדם במערכת החינוך: ילדים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית נשארים ללא מסגרות תומכות בבית ובלא מענה לצרכיהם”

2025-03-10 22:00:00

בשל מצוקת כוח אדם: הילדים המיוחדים שהכי זקוקים לעזרה נשארים ללא מסגרות

חוסר במענה לילדים עם מוגבלות שכלית

ילדים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית עתידים לעבור ממסגרות של משרד החינוך למועדוניות תחת משרד הרווחה בשעות אחר הצהריים. אולם, הורים רבים מתמודדים עם סירוב לקבלת ס援, בשל מצוקת כוח אדם. עיקר הבעיה נובעת מהקושי לגייס עובדים למשרות אלו, מה שעשוי להשאיר את ילדי המערכת ללא מענה.

הסיפור של ענבר אפרים

ענבר אפרים בת ה-17, שסובלת מתסמונת רט, מתגוררת בקריית עקרון ולומדת בבית ספר ברחובות. מזה ארבע שנים, בגלל שעברה לכיתה שמיועדת לילדים עם מוגבלות שכלית, היא נאלצת לסיים את יום הלימודים שלה בשעה 14:00 בלבד. לאחר מכן, היא נשארת ללא מסגרת, כשהמועדונית בעיר שלה אינה מספקת מענה לתושבים שאינם מתגוררים ברחובות.

אמה, סימה, מתארת את הקשיים: "משעות הצהריים היא בלי מסגרת, בלי חוגים, בלי כלום. זה פוגע בנו, ההורים, ברמה הכלכלית".

הורים נוספים נאלצים להתמודד עם קשיים דומים

שמות הקשיים אינם נעלמים עם ענבר לבדה. ענבל צוקרון-דמרי, אמו של נדב בן ה-13, שנמצא במצב דומה, מדברת על תגובות משרד הרווחה: "משרדי הממשלה למדו שיטה – אם אין לי כוח אדם, אני לא מחויב לכבד את החוק". משפחת צוקרון-דמרי נאלצה לשנות את שעות עבודתם כדי לאסוף את בנם מבית הספר בשל העדר מענה במועדונית המתאימה.

גם דפנה יהושע, אמו של דוד עם תסמונת דאון, מספרת על ניסיונותיה לרשום את בנה למועדונית, אך נגשה לסירוב בשל חוסר במקומות פנויים.

הסיבות למחסור בכוח אדם

המגבלות נובעות משלל סיבות, לרבות שכר לא אטרקטיבי וחסרים בשירותים מהותיים במשרדים השונים. עו"ד נועה בן שאול, יועצת משפטית בארגון "אקים ישראל", מציינת כי תקציב מועדוניות משרד הרווחה נמוך משמעותית מאשר זה של משרד החינוך. דבר זה משפיע על בניית הצוותים במסגרות, שמיועדות לילדים עם צרכים מורכבים.

תגובות הרשויות

מעיריית רחובות נמסר כי נרשמה עזיבה של עובדות מסגרת וכי הם פועלים לגייס עוד כוח אדם. בעיריות אחרות, כמו באר שבע ולוד, מתמודדים אף הם עם הקשיים בגיוס עובדים.

משרד הרווחה ציין כי ישנם מקרים בודדים שבהם לא ניתן מענה, ואמרו כי הם פועלים לשיפור המצב על ידי מתווה שבחלקו ישפר את שכר העוסקים במקצוע.

סיכום

המצב הקשה שמולו ניצבים ההורים והילדים עם מוגבלות שכלית מצריך מחשבה מעמיקה על דרכי פתרון. הורים הגיעו למסקנה כי יש צורך להפעיל לחצים על הרשויות כדי לספק מענה מספק ולמנוע מצבים שבהם ילדים יישארו ללא מסגרת.


תגים: ילדים עם מוגבלות, כוח אדם, מסגרות חינוכיות, משרד החינוך, משרד הרווחה

שיתוף

מאמרים

רוצה לפרסם אצלנו ? הצעת מחיר?

Scroll to Top