רכישת ורונה פארמה על ידי מרק: עסקה היסטורית בתעשיית התרופות
מרק רוכשת את ורונה פארמה ב-10 מיליארד דולר
חברת התרופות האמריקאית מרק (Merck) הודיעה על רכישתה של חברת ורונה פארמה (Verona Pharma) הבריטית, בעסקה בשווי של כ-10 מיליארד דולר. רכישה זו נועדה להרחיב את פעילות החברה בתחום הנשימה ולהפחית את התלות בתרופת הדגל שלה, Keytruda. מדובר בעסקה הראשונה של מרק לשנת 2025 והיא נחשבת לאחת הגדולות בתולדות החברה.
פרטי העסקה
נכון להיום, מניית מרק נסחרת בשווי של 204.3 מיליארד דולר, אחרי ירידות של 18% השנה ו-35% בשנה האחרונה. מחיר המניה שלה מעיד על מכפיל רווח עתידי של כ-8, בעוד שמניית ורונה נסחרת לפי שווי של 7.4 מיליארד דולר, עם זינוק של 84% השנה ושל 410% בשנה החולפת, ומעידה על מכפיל רווח עתידי של כ-74.
נכסי החברה ורונה
ורונה היא חברת ביו-טק המתמחה בטיפול במחלות נשימה כרוניות, עם התמקדות בתרופת Ohtuvayre שנועדה לטיפול במחלת COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית), מצב שכיח ומסוכן בקרב מעשנים לשעבר וכיום. התרופה קיבלה אישור לשיווק ורשמה הכנסות של 42.3 מיליון דולר מתחילת 2024, כאשר ההערכות מדברות על פוטנציאל מכירות שנתי החוצה את ה-3 מיליארד דולר.
השפעת הרכישה על מרק
מרק נחשבת לאחת מחברות התרופות המובילות בעולם, במיוחד בזכות Keytruda, התרופה האונקולוגית הפופולרית שנושאת על כנפי החברה הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר בשנת 2023 בלבד. אך עם פקיעת הפטנטים על Keytruda המתקרבת ב-2028, מרק פועלת להבטיח הכנסות נוספות ביום שאחרי על ידי הרחבת מגוון התרופות שלה.
רכישות אסטרטגיות
מאז 2021, מרק שילשה את כנפי הפיתוח שלה בעזרת רכישות אסטרטגיות, כולל רכישת חברת Acceleron ב-11.5 מיליארד דולר, שהשיגה את התרופה Winrevair לטיפול ביתר לחץ דם ריאתי. רכישת ורונה היא חלק ממגמה זו.
תגובות בשוק
לאחר ההודעה על העסקה, מניית ורונה רשמה עלייה של כ-20% בעת המסחר המוקדם, בעוד מניית מרק עלתה ב-0.7%. העסקה בוצעה במחיר של 107 דולר למניית ורונה, המהווה פרמיה של 23% על מחיר הסגירה האחרון. אנליסטים מבתי השקעות כמו BMO Capital Markets שיבחו את העסקה וציינו כי Ohtuvayre תשתלב היטב בפורטפוליו הקיים של מרק.
אתגרים בפתיחת עידן חדש
עם זאת, יש המחשיבים כי על מרק להוכיח שהיא מסוגלת לייצר מנוע צמיחה חדש, במקביל להבטחת הכנסות קיימות. התחום הנשימתי, בפרט מחלות כרוניות כמו COPD, מציע שוק רחב אך גם תחרות קשה מצד חברות כגון אסטרהזנקה ו-GSK.
מרק מציגה מהלך מתבקש על מנת להתמודד עם הירידה הצפויה מהתרופה המובילה שלה, ובכך לבנות תיק מגוון יותר שיכול להבטיח את עתידה בשוק התרופות