ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה
משמעות המילים "ראה אנכי"
בפרשת "ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה" מעלה ה"אור החיים" הקדוש שאלות רבות על הבחירה של משה רבנו בלשון "ראיה", במקום לשון "שמיעה" שמקובל להציע בהקשרים דומים. הוא שואל מדוע משה מציין "ראה אנכי" ולא "ראה אני", כמו שכתוב בהמשך "אשר אני נותן". בנוסף, תמה הוא מדוע מדבר הוא בלשון יחיד, בעוד הפרשה כולה כתובה בלשון רבים.
מסר הבחירה של משה
על פי ההסבר של ה"אור החיים", משה רבנו מתכוון להניע את העם לבחור נכונה. הוא מנסה להאדיר את המעשים שיכולים להעניק להם זכות בעולם הרוחני, ולהמעיט בערך של תועלות העולם הזה, כדי שיפנו את מרצם לעסוק בתורה ובמצוות.
הכירות עם שני העולמות
כדי לשכנע את ישראל בנכונות דבריו, טוען ה"אור החיים" כי נדרש שמשה יהיה בעל ידע בשני העולמות – העליון והתחתון. במיוחד, הוא מציין את מכירותיו של משה בעולמות העליונים כאלו שהשיג במהלך ארבעים ימי שהותו בהר סיני, ובנוסף, את עושרו רב המעלה שהגיע מתובנותיו ועניין שלו בעשיית טוב.
ראיה כאיש אחד
אם נתבונן במילה "ראה" בלשון יחיד, ניתן להסביר כי כחלק מההבנה והראיה, כל ישראל משווים כאיש אחד. כל אחד יכול להגיע להכרה שכזו, אם יסתכלו בדמותו של משה ובמעלותיו המיוחדות שצמודות אליו, וזה גם הרעיון שעליו מלמד הרמב"ם בהלכות תשובה.
הניצוץ של משה בכל אחד
ה"זוהר" הקדוש מציין שהניצוץ של משה רבנו אינו שייך רק לדור ההוא, אלא גם לדורות הבאים, לכל מי שעוסק בתורה. כל אחד מהעם היהודי מחזיק בחלק מה"אנכי" של משה, ואם יפנו לכך תשומת לב וימשיכו בעשיית הטוב והלימוד, הם יוכלו לזכות לדרגת משה רבנו.
הקב"ה והברכה
בנוסף, מדגיש ה"אור החיים" כי "ראה אנכי" אינו מתייחס רק למשה אלא גם לקב"ה שהוא בעצמו אמר "אנכי ה' אלוקיך". בכך מדגיש משה כי כל מה שנאמר אינו בא ממנו בלבד אלא מהקב"ה עצמו, אשר מעניק את הברכות והקללות בהתאם למעשיהם.
סיכום
בפרשת "ראה אנכי נותן לפניכם", מתבל את הדברים משה רבנו בעידוד ובקשה מהעם לאמץ את המעשים הנכונים ולזכור את יחסי הגומלין עם הקב"ה, כך שכוונותיהם ופעולותיהם ישפיעו על עתידם הרוחני.
ברכת שבת שלום