רכבת ישראל בדרך למהפכה: זו התוכנית של משרד האוצר
מהלך מבני דרמטי ברכבת ישראל
משרד האוצר, בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ', מקדם מהלך משמעותי לשינוי מבני בחברת רכבת ישראל. על פי טיוטת הצעת ההחלטה, שתהיה מוצגת לאישור הממשלה במסגרת חוק ההסדרים הקרוב, יועברו הפעלת קווי הרכבת לזכיינים פרטיים במכרזים, בעוד רכבת ישראל תשמור על אחריותה לתשתיות, פיתוח ופיקוח על השירותים.
שינוי בתפקיד רכבת ישראל
לפי ההצעה, רכבת ישראל תהפוך לגוף רגולטורי ומפקח בלבד, ותפסיק להפעיל בעצמה את הקווים והשירותים המונעים כיום. המשמעות היא שעבודות נהיגה, תחזוקה והפעלת קווים יעברו לחברות חיצוניות. במשרד האוצר מציינים כי מדובר בהפרטה חלקית בלבד, כאשר החברה תישאר בבעלות המדינה אך התפעול יעבור לידיים פרטיות.
התנגדות מהותית מהוועדה לשירותי תחבורה
במשרד התחבורה, בראשות השרה מירי רגב, מתנגדים בתוקף למהלך. גורמים במשרד מגדירים את ההצעה כצעד הזוי, וטוענים כי היא נובעת מהזדקקות פוליטית. המהלך מתבצע על רקע משבר מתמשך בחברה, אשר מתנהלת ללא מנכ"ל קבוע מאז יולי.
בעיות במערך התחבורה הנוכחי
דו"ח פנימי חשף ליקויים חמורים בתחזוקת מערכות החשמול והתרשלות בטיפול בתקלות, שהובילו לשיתוק חלקי של השירות בקיץ האחרון. למרות השקעות גבוהות בפרויקטים חדשים, השירות לציבור נותר מאכזב, עם ירידה של 6% במספר הנסיעות ברכבת בשנת 2024 לעומת 2019, ורמת הנסועה בישראל נמוכה ב-42% מהממוצע האירופי.
חששות ממבנה ההפרטה
מבקרי מהלך זה מזהירים מהשלכות רוחב חמורות, כאשר רפורמות דומות בעולם, כמו במקרה של הפרטת הרכבת בבריטניה בשנות ה-90, הובילו לתקלות חמורות, עלייה במחירים וחזרה לבעלות ציבורית. במשרד התחבורה טוענים כי מדובר בשירות חיוני של המדינה שיש להפעילו באופן ישיר תחת פיקוח ציבורי.
השפעה על ועדי העובדים
המהלך צפוי להשפיע על ועדי העובדים ברכבת, כשהם עלולים להיות הנפגעים המרכזיים מהרפורמה. יו"ר ועד העובדים, ליאב אליהו, נעצר לאחרונה בפרשת שחיתות, אך כוחו בארגון עדיין קיים. הערכות מצביעות על כך שהמהלך יביא לצמצום כוח הוועדים ולפיטורים של מאות עובדים.
התבטאויות מהצד הפוליטי
שרת התחבורה לשעבר, מרב מיכאלי, תקפה את המהלך ואמרה: "הממשלה מפרקת את מוסדות המדינה ומעבירה אותם לטייקונים ולמקורבים." היא ציינה כי כל מדינה שהפריטה את הרכבת הצטערה על כך.
מסקנות עתידיות
במשרד האוצר מכחישים את הטענות ומדגישים כי ההפרטה תייעל את השירות ותשפר את התפעול. המהלך צפוי לעמוד במרכז עימות נוסף בין סמוטריץ' לרגב, שממשיכים להיות במחלוקות סביב רפורמות נוספות בתחום התחבורה, ובהן רפורמת המטרו ונמל אשדוד.
בעוד שמשרד האוצר רואה בכך מהפכה הכרחית לשיקום מערך הרכבות בישראל, במשרד התחבורה מזהירים מאיום משמעותי שעשוי לפגוע במערכת החיונית הזאת.