מתקפות החות'ים בים האדום מחזירות את הסחר הימי לשנות ה-19: נמל אילת בסכנת קריסה

החות'ים תוקפים אוניות באכזריות, לא רואה את הסחר הימי חוזר לים האדום בקרוב

בחצי השנה האחרונה נראה היה שהחות'ים חדלו מתקיפות אוניות, אך השבוע התרחשו שתי מתקפות שמחזרות את החששות. ד"ר יגאל מאור, ראש רשות הספנות והנמלים לשעבר, ציין כי החות'ים לא רק שהמשיכו עם התקיפות, אלא גם פעלו באכזריות רבה יותר.

המתקפות האחרונות

בין ה-6 ל-7 ביולי, החות'ים הטביעו שתי אניות יווניות בים האדום, כשהאוניות היו בשיט תחת דגל ליבריה ורוב אנשי הצוות שלהן היו פיליפינים. בשיטה חדשה, החות'ים השתמשו בטילים מדויקים ולאחר מכן פשטו על האניות באמצעות יחידת קומנדו ימית. המתקפות התרחשו במרחק של כ-100 קילומטרים דרום-מערב לנמל חודיידה שבשליטת החות'ים.

פרטי המתקפה והשלכותיה

אניית Magic Seas, שהייתה בדרכם מסין לטורקיה עם מטען של דשנים ופלדה, הותקפה ונאלצה לקרוא לעזרה. חברה האם של אניית Magic Seas פנתה לכוחות הצי הבריטי וכוח המשימה של האיחוד האירופי, אך לא הייתה עזרה זמינה. בשטח, כל אנשי הצוות של Magic Seas חולצו, אך ההיסטוריה חזרה על עצמה כאשר אניית Eternity C הותקפה ביום המחרת. המתקפה הזו הייתה קטלנית, כשארבעה ימאים נהרגו ו-6 נחטפו.

ההשפעה על סחר הימי

המתקפות האחרונות מצביעות על החמרה במצב הביטחוני בים האדום, אשר כבר סבל ממתקפות חות'יות על יותר מ-100 אניות מאז נובמבר 2023. כך, מניין הקורבנות ממערכת הספנות הכפיל את עצמו במתקפה האחרונה, והגיע שמונה הרוגים מאז תחילת המתקפות.

ד"ר מאור מציין כי כיום עולם הספנות הוא רב-לאומי, מה שמהווה אתגר להוקרת אחריות על אוניות ספציפיות, שכן בעלי האוניות, חברות הניהול ומקורות המטען מגיעים ממדינות שונות רבות.

אפשרויות הגנה לעתיד

לגבי ההגנה על נתיבי השייט, ד"ר מאור מסביר כי המתקפות האחרונות כללו טילים מדויקים, והגנה מפניהם דורשת מערכות מתקדמות שכרגע לא ניתנות להתקנה על אוניות סוחר רגילות. בהתאם, כוחות הצי האמריקאי והאיחוד האירופי משתדלים להגן על חופש השייט, אך ההגנה עדיין מוגבלת.

המצב הנוכחי ותחזיות לעתיד

נראה כי חברות הספנות בחרו להימנע מהים האדום ולהקיף את אפריקה, פתרון המוגדר כיקר ואיטי, אך מציע יתרונות כלכליים. ד"ר מאור מתריע כי החות'ים עשויים להוות דוגמא למדינות אחרות או ארגוני טרור שינסו לחקות את הצלחותיהם.

קיצור זמני ההובלה ממדינות מסוימות והחמרת המצב ידרשו מהממשלות והעסקים הגיב למצב הנוכחי, שכן אי הוודאות оста מתמדת. בינתיים, ההשערות לגבי עתיד הסחר הימי בים האדום נותרות מעורפלות, והשייט הישראלי לא צפוי לחזור למקום בקרוב

Scroll to Top