נמל אילת יסגר בעקבות חובות עתק והמצור החותי: עתידו בתהום הנשייה

השפעת האיום החותי: נמל אילת ייסגר עקב חובות לעירייה

נמל אילת ייסגר

נמל אילת ייסגר לחלוטין החל מיום ראשון הקרוב, לאחר שהעירייה עיקלה את חשבונות הבנק של הנמל. הנמל צבר חוב מצטבר של כמה מיליוני שקלים לעירייה, המתייחס לתשלומי ארנונה שלא שולמו בחודשים האחרונים.

מצור ימי ואובדן הכנסות

הפעילות בנמל חדלה כמעט לחלוטין מנובמבר 2023, עם תחילת המצור הימי שהטילו החותים על אוניות המפליגות לישראל. כתוצאה מכך, אוניות נאלצו להקיף את אפריקה ולהגיע לנמלים במזרח התיכון כמו אשדוד וחיפה, מה שהוביל לקריסה של 80% בהכנסות נמל אילת ב-2024 לעומת השנה הקודמת. הכנסות הנמל בשנת 2023 עמדו על 212 מיליון שקל, בעוד בשנת 2024 ירדו ל-42 מיליון שקל בלבד.

ירידה חדה במספר האוניות

בשנת 2023 פקדו את הנמל 134 אוניות, ואילו בשנה שעברה עגנו בו רק 16 אוניות. מתחילת 2025 ועד אמצע מאי, עגנו בנמל שש אוניות בלבד. תחום הפעילות המרכזי של הנמל היה פריקה ואחסון של מכוניות שיוצרו במזרח הרחוק. עם זאת, נכון להיום, עצירת הפעילות בנמל הביאה גם להוצאה לחל"ת של 21 עובדים.

הסיוע הממשלתית שאינה מגיעה

בזמן שמדינת ישראל אישרה להעביר לנמל פיצויים בסך 15 מיליון שקל, התשלומים אינם הועברו לנמל, שמתקשה לעמוד בתשלומים לעירייה. סגירת הנמל תפסיק גם את הפעילות המעטה שעוד נמשכת – יצוא פוספטים ושירות לאוניות חיל הים.

דיון חירום בנוגע לנמל

היום (ד') צפוי להתקיים דיון חירום בראשות מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, בהשתתפות מנכ"ל נמל אילת ונציגי העירייה. עם זאת, גם אם יימצאו פתרונות זמניים, הנמל לא יוכל לפעול במלוא הקcapacity עד להסרת האיום החותי ולהתחדשות ההפלגות בים האדום.

תגובת עיריית אילת

מעיריית אילת נמסר בתגובה כי במהלך השנתיים האחרונות, ראש העירייה אלי לנקרי פעל למען סיוע לנמל בכל דרך אפשרית בממשלה. למרות זאת, העירייה מחויבת לגבות חובות ארנונה ולכן הפעילה עיקול על חשבון הנמל לאחר דרישות חוזרות להסדרת החוב שעמד על 10 מיליון שקל, כולל הצעות לפריסת החוב.

המצב הנוכחי מעיד על האתגרים החמורים בפני נמל אילת, שעלולים להשפיע על הכלכלה המקומית, על תעסוקה ועל הסחר הימי בישראל.

אנו נמשיך לעדכן לגבי ההתרחשויות בנמל ותוצאות הדיונים המתקיימים בעניין זה

Scroll to Top