דילוג לתוכן

נמל חיפה: דיל יצירתי מבטיח השקעות תשתית של מיליארדים עם אפשרות לשעבוד הון עצמי

שיעבוד והשקעה של מיליארדי שקלים: הדיל שנרקם בנמל חיפה

פתרון יצירתי לשעבוד כספים

הוועדה למכירת מניות המדינה גיבשה פתרון יצירתי לדרישת נמל חיפה לשעבוד כמעט 3 מיליארד שקל מקופתו, במטרה למנוע את התחמקות הנמל מהשקעות עתידיות בתשתיות. בהתאם להחלטה, הכסף שהשאירה המדינה בקופת הנמל, שנועד להשקעות לעשור הקרוב, יועבר כבר כעת לחברת נמלי ישראל (חנ"י), ואת היתרה הנמל יוכל לשעבד.

רקע על נמל חיפה

נמל חיפה הועבר מידי המדינה לידי זכיינית ההפעלה המורכבת מקבוצת אדאני ההודית וקבוצת גדות הישראלית בתחילת 2023, לאחר שההפעלה נמכרה בלא פחות מ-4 מיליארד שקל, שחלקם הובאו מהחברות הרוכשות, וחלקם באמצעות מימון בנקאי כבד.

על פי הסכם המכירה, סכום של כ-2.7 מיליארד שקל בקופת הנמל "נעול" במטרה לפיתוח תשתיות עתידיות ולהכשרת תוכניות עסקיות. כך, המדינה רצתה להבטיח כי הנמל ימשיך להשקיע בתשתיות ולא יהיה מחסור תשתיתי בפעילותו בישראל.

העיכובים בהסדרה

תהליך ההסדרה בנמלים התעכב בשנה וחצי האחרונות, ובעקבות כך החלה מסכת התכתבויות בין הרוכשים ובין נציגי הממשלה, אשר פינתה את דרישותיה המרכזיות של נמל חיפה לשעבוד כספים כדי להקטין את עלויות החוב. הדיונים נמשכו, עד שבסופו של דבר שרת התחבורה ושר האוצר חתמו על הסדרה שלא כוללת את הדרישה המרכזית של הנמל.

חששות מהשקעה בתשתיות

בדיון שהתקיים אתמול בוועדה למכירת מניות המדינה עלו חששות רבים. החשש המרכזי הוא שאם המדינה תאפשר את שיעבוד הכסף, ייתכן שהנמל לא יעמוד במחויבותו להשקיע בתשתיות עתידיות, דבר שעלול להשפיע על רווחיו ונכונותו להיענות להזדמנויות עסקיות.

הפתרון המוצע

פתרון שעלה בישיבה הוא כי סכום של כ-1.5-2 מיליארד שקל יועבר מקופת הנמל לחברת נמלי ישראל למשמורת, עד אשר יוקמו התשתיות. במקביל, הנמל יוכל לשעבד את יתרת הסכום בקופתו ולצמצם את עלויות החוב. כך המדינה מעוניינת לשמור על הבטחת ביצוע עבודות התשתית מצד הרוכשים, במקביל לנסיון להקל על התשלומים שלהם.

לסיכום, מנגנון ההסדרה שנמצא בדיונים מציע פתרון יצירתי שמאזן בין האינטרסים השונים, אך ישנה סקפטיות לגבי הצלחת המגעים בעקבות הדרישות החדשות. עם זאת, יש המאמינים כי אם הנמל יעדיף להשקיע בתשתיות, ייתכן ויש לו סיבה להסכים להעברת הכסף לקופת המדינה

Scroll to Top